null Beeld

Verbeter je stoelgang in vijf stappen

Last van een opgeblazen gevoel, hoofdpijn en steeds terugkerende en frustrerende bezoekjes aan het toilet? Obstipatie is heel vervelend maar gelukkig kun je zelf hier iets aan doen. En zonder medicatie. Verbeter je stoelgang met deze vijf tips!

Kies voor volkoren

Per dag heb je zo’n 30 à 40 gram vezels nodig. Die kun je halen uit volkoren producten zoals volkoren brood, roggebrood, volkoren pasta, zilvervliesrijst en quinoa. Maar ook peulvruchten, noten, groente en fruit zitten boordevol vezels, die je darmen goed in beweging houden.

Drink voldoende

Voldoende drinken is belangrijk om je stoelgang soepel te houden. Drink je te weinig bij een vezelrijke voeding, dan kun je juist verstopt raken. Zorg dat je minimaal 1,5 liter per dag drinkt. Koffie, soep, yoghurt, pap, melk en thee alles telt mee!

Variatie

Variatie is het sleutelwoord! Wanneer je gevarieerd eet krijg je alle belangrijke voedingsstoffen binnen om je darmen gezond te houden.

Beweging

Minimaal 30 minuten per dag lichaamsbeweging stimuleert je darmwerking. Maar beweging is niet alleen goed voor je darmen, je verbrandt ook nog eens de nodige calorieën en het helpt bij het behalen van je ideale gewicht.

Gezond gewicht

Overgewicht, maar ook ondergewicht kunnen zorgen voor vervelende spijsverteringsklachten. Probeer niet teveel te schommelen in je gewicht. Een gezond gewicht beloont zichzelf!

Redactie Margriet

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden