Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dit is het verband tussen slaapproblemen en de ziekte van Parkinson

slaapproblemen-ziekte-van-parkinson.jpg

Van ’s nachts vaak wakker worden tot overdag slaperig zijn of zelfs in slaap vallen: veel mensen met de ziekte van Parkinson hebben last van allerlei verschillende slaapproblemen. Van de oorzaken tot behandelingen: we leggen je uit wat je hierover moet weten. 

Ook kunnen slaapproblemen een voorbode zijn dat je op latere leeftijd de ziekte van Parkinson krijgt.

Slaapproblemen bij mensen met de ziekte van Parkinson 

Er zijn veel mensen met de ziekte van Parkinson die last krijgen van allerlei slaapproblemen. Bijvoorbeeld overdag heel slaperig zijn, overdag ineens in slaap vallen, moeite hebben om ’s avonds in slaap te komen, ’s nachts vaak wakker worden en niet meer goed in slaap kunnen vallen als je ’s nachts wakker wordt. Die slaapproblemen kunnen zowel ontstaan door de ziekte van Parkinson zelf, als door medicatie voor deze ziekte. 

Voorbode voor de ziekte van Parkinson

Uit een eerdere onderzoek bleek dat patiënten bij wie op latere leeftijd Parkinson werd vastgesteld, al zo’n tien tot vijftien jaar daarvoor kampten met een onrustige remslaap. Zo bleken veel mensen in hun dromen te schoppen en te slaan. Op dit moment wordt er nog onderzoek gedaan naar het verband tussen slaapproblemen en de ziekte van Parkinson, maar slaaponderzoekers vermoeden wel al dat dit een voorbode voor de ziekte kan zijn. Hoogleraar Functionele neuroanatomie en neurowetenschapper Ysbrand van der Werf benadrukt aan het Amsterdam UMC wel dat je niet meteen bang hoeft te zijn voor de ziekte van Parkinson als je onrustig slaapt. Er kan ook nog een andere oorzaak voor dit soort slaapproblemen.

Oorzaken van de slaapproblemen bij de ziekte

Allereerst is de kans op slaapproblemen bij de ziekte van Parkinson ’s nachts groot doordat je bewegingen maakt waar je zelf niks aan kunt doen. Zo kun je bijvoorbeeld beven terwijl je in bed ligt of juist heel stijf zijn. Daarnaast kun je ook last krijgen van rusteloze benen of kramp. Ook kun je ’s nachts last krijgen van problemen, doordat je veel droomt of juist nachtmerries hebt. Daarnaast kun je problemen hebben met je ademhaling of ’s nachts veel moeten plassen, waardoor je slecht slaapt. Als je ’s nachts slecht slaapt zorgt dat er ook voor dat je overdag een extra vermoeid of slaperig gevoel hebt. 

Ook kunnen sommige medicijnen slaapproblemen geven. Zo kan medicatie tegen beven als bijwerkingen moeheid en slaperigheid overdag veroorzaken. 

Slaapstoornis

Een andere oorzaak voor slaapproblemen is een slaapstoornis die vaak voorkomt bij de ziekte van Parkinson, namelijk: de REM-slaap-gedragsstoornis. Dat houdt in dat je spieren tijdens je slaap niet ontspannen genoeg zijn. Normaal gesproken bewegen alleen je ogen tijdens het dromen, maar bij deze stoornis beweegt je hele lichaam nog. Hierdoor slaap je minder goed. 

Lees ook: Dít zijn vaak de eerste symptomen van de ziekte van Parkinson

Medicatie en therapie

Als je naast de ziekte van Parkinson last hebt van slaapproblemen, is het verstandig om met je arts te overleggen welke behandelingen er mogelijk zijn. Zo kun je je medicatie tegen beven onder de loep nemen. Als de slaapproblemen hierdoor komen kun je bijvoorbeeld bespreken over je kunt minderen met de medicatie of kunt overstappen naar een ander medicijn. Andersom kun je ook medicatie krijgen om beter te slapen of om overdag minder slaperig te zijn. Daarnaast kan lichttherapie helpen. Hierbij moet je één of twee keer per dag voor een speciale lamp zitten. Deze lamp is feller dan een normale lamp, maar minder fel het licht buiten of een zonnige dag.

Tips voor een betere nachtrust

Als laatste kan het helpen om je zoveel mogelijk aan algemenere tips voor een betere nachtrust te houden. Bijvoorbeeld:

  • Zorg dat de slaapkamer ’s nachts zo donker en stil mogelijk is
  • Gebruik in bed geen laptop of mobiele telefoon en kijk geen tv (vermijd het liefst vanaf een uur voor het slapengaan al het licht van dit soort apparaten)  
  • Gebruik je bed alleen om in te slapen (en seks te hebben) 
  • Eet geen vette voedingsmiddelen vlak voor het slapen
  • Drink geen cafeïne en alcohol voor het slapengaan 
  • Zorg overdag voor voldoende beweging 

Bron | Thuisarts, AMC
Beeld | Getty Images

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant