Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dit is het verband tussen slaapproblemen en ADHD

slaapproblemen-adhd.jpg

Heb jij ADHD en lig jij regelmatig urenlang wakker in bed? Je bent niet de enige. Zo’n tachtig procent van de volwassenen met ADHD heeft hier last van. En die slapeloosheid kan vervolgens weer een negatief effect te hebben op ADHD. We leggen je uit wat je moet weten of het verband tussen slaapproblemen en ADHD. 

En kun je ook iets doen om je slaapritme te verbeteren?

Het verband tussen ADHD en slaapproblemen 

De meeste volwassenen met ADHD ervaren vooral problemen met inslapen. Psychiater Sandra Kooij is gespecialiseerd in ADHD bij volwassen en ouderen en legt aan Psyq uit dat ze al snel ontdekte dat de meerderheid van haar patiënten pas laat sliep. De meesten sliepen namelijk pas tussen 01:00 uur en 03:00 uur ’s nachts, omdat ze voor die tijd niet moe waren. Volgens Kooij hebben ze vaak al hun hele leven slaapproblemen. Dit wordt ook wel chronotype genoemd, waarmee de erfelijke aanleg voor een chronische patroon van laat in slaap vallen wordt bedoeld. Het is dus duidelijk dat er een verband is tussen ADHD en slaapproblemen. Enerzijds ben je door de ADHD onrustig, waardoor je niet kunt slapen en anderzijds word je juist onrustig door een slaaptekort

Daarnaast blijkt uit onderzoek dat die combinatie van slapeloosheid en ADHD de productiviteit verlaagt en dat de psychische gezondheid hieronder vermindert.

Aanmaak van slaaphormonen

Dat mensen met ADHD zo moeilijk in slaap kunnen komen, heeft ook met het slaaphormoon melatonine te maken. Normaal gesproken maak je dit rond half tien ’s avonds in je hersenen aan, maar uit onderzoek blijkt dat dit bij mensen met ADHD tot wel anderhalf uur later pas gebeurt. Daardoor liggen ADHD’ers dus vaak langer wakker, voordat ze eindelijk moe worden.

Lees ook:
Waarom de diagnose ADHD vooral bij vrouwen vaak zo laat wordt gesteld

Slaapproblemen behandelen 

Volgens Kooij is het behandelen van slaapproblemen bij ADHD goed mogelijk en daarnaast ook heel belangrijk. Als je langdurig slecht slaapt kan dit gevolgen hebben voor je gezondheid. Zo kun je op den duur last krijgen van depressie, diabetes, hart- en vaatziekten en het zou zelfs het risico op kanker kunnen verhogen. Volgens de psychiater zijn er twee belangrijke factoren: ’s ochtends lichttherapie om wakker te worden en de melatonineproductie stoppen en ’s avonds de melatonineproductie verhogen. Dat laatste kan bijvoorbeeld met een dosis melatonine voor bedtijd. Je kunt melatonine tabletten bij de drogist kopen, maar de juiste dosering is heel belangrijk. Met een verkeerde hoeveelheid kun je je slaapproblemen namelijk ook verergeren. Daarom is het verstandig om dit altijd in overleg met een zorgverlener te gebruiken.   

Bron | Psyq, GZ-Psychologie 
Beeld | Getty Images

Margriet Podcast Onder Artikelbeeld

Nu op Margriet.nl: nieuwe afleveringen van ‘Mijn verhaal’ de podcast! In dit tweede seizoen van de indrukwekkende podcastserie gaan we wederom in gesprek met vrouwen met een bijzonder verhaal. Met verhalen over verlies, bijzondere liefdes en ingrijpende ervaringen. Beluister vanaf 1 september iedere woensdag een nieuwe aflevering op Margriet.nl/podcast.  

Ook interessant