Verantwoord snacken? Zó doe je dat Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

PREMIUM

Verantwoord snacken? Zó doe je dat

Van 16 tot en met 22 januari is het de week van Snoep Goed. In deze week draait het allemaal om het vervangen van ongezonde snacks door verantwoorde alternatieven. Hoe komt het toch dat we de voorkeur geven aan een ongezond tussendoortje en wat kun je doen aan het schuldgevoel na het snoepen? We vroegen het aan Terry Schouten, gezondheidswetenschapper bij Gezondeten.nl.

Het is gemakkelijk om een snoepje te pakken als je zin hebt in een tussendoortje. Of wat dacht je van een bakje met chips als je trek hebt in zout? Als we zin hebben in een snack, grijpen we al snel naar de ongezondere varianten. En dat terwijl er zoveel alternatieven voor snoep zijn.

Geen droge wortel

Bij gezond snoepen heb je waarschijnlijk al snel een beeld. Bijvoorbeeld van een bakje met komkommer of tomaatjes. “Maar je kunt zoveel meer snacken dan een droge wortel,” vertelt Terry. “Als je verantwoord wilt snoepen, zijn groente, fruit en noten goede alternatieven voor een handje drop. Maar de kans dat je daar lekker op gaat knabbelen is klein, omdat het toch wat saai is. Daarom adviseren wij ook om je groente- of fruitsnack wat spannender te maken. Neem bijvoorbeeld een frisse dip bij je worteltjes of verwerk je groente en fruit in een lekkere smoothie.”

Het doel van de week van Snoep Goed is niet het verbannen van snoep. “Snoepen wordt al snel gezien als iets wat slecht is, maar dat is het niet. Wij willen mensen vooral bewust maken van wat zij snoepen en laten zien dat er ook verantwoorde alternatieven zijn.” Daarom wordt er bewust gekozen voor een actie die een week loopt. “Snacken zit vaak vastgeroest in een gewoonte. Je bent gewend om bijvoorbeeld om vier uur ’s middags een handje drop te pakken. Hierdoor krijg je rond dat tijdstip ook zin in die snack. Maar het nadeel is dat je hiervan niet verzadigd raakt. En daarom is het zaak om die gewoonte aan te passen, zodat de snack die je eet ook verzadigend is.”

Nog steeds zin in ongezond

Het is een veelgehoord argument om toch maar toe te geven aan een ongezondere snack: als ik het nu niet eet, heb ik er later alsnog zin in. Je vervangt de ene behoefte door de andere, maar dat neemt de zin in een handje chips niet weg. Het gevolg is voor veel mensen dat ze alsnog een hele zak chips leegeten. “De eerste paar dagen dat je de ene snack vervangt voor de andere, zal dit gevoel blijven bestaan. Maar langzamerhand wordt het eten van komkommer met hummus een gewoonte, net zoals het eerst een gewoonte was om chips te eten. Geef je lichaam de tijd om hieraan te wennen.”

Hebben we een oerbrein?

Er wordt weleens gezegd dat we een oerbrein hebben en daarom maar pakken wat er te pakken valt. Is er een zak chips voorhanden? Dan zou ons oerbrein de reden zijn dat we dit snel opeten, vanuit een instinct dat we bang zijn dit kwijt te raken. Terry denkt dat dit anders zit. “We gaan snacken vanuit vermoeidheid of een emotie als stress. Zoetigheid bevat vaak snelle koolhydraten die je lichaam makkelijk kan omzetten in energie. Het is dan ook niet zo gek als je eind van de middag zin krijgt in iets zoets. Je lichaam wil dan wat extra energie en vraagt daarvoor naar die snelle koolhydraten.”

Schuldgevoel na snacken

Heb je je ook weleens schuldig gevoeld na het snacken? Bijvoorbeeld omdat je met jezelf had afgesproken om nu écht gezonder te eten of om te minderen met zoete tussendoortjes? Dan heeft Terry advies: “Neem het jezelf niet te veel kwalijk. Je kunt beter gaan voor een 80/20 verhouding tussen gezond en ongezond dan te proberen 100 procent gezond te eten. Als je dat laatste doet, voel je je inderdaad schuldig als je een keer ‘zondigt’. Besef dat het niet erg is om af en toe een keer toe te geven aan je behoefte om te snaaien. Maar let op de portiegrootte en geniet er dan ook van.”

Een laatste tip van Terry om het verantwoord snacken gemakkelijker te maken, is het samen doen. “Bijvoorbeeld door mee te doen aan de week van Snoep Goed, waarin je met alle deelnemers dezelfde uitdaging aangaat. Maar je kunt ook kijken naar je dochter of een vriendin. Spreek af dat je vanaf nu gaat opletten en wordt elkaars motivator. En onthoud dat het dan echt niet saai of vies hoef te zijn. Je hoeft geen blaadjes sla te eten of een droge wortel, maar geniet van een lekkere smoothie of groente met een dip. Zo houd je het een stuk beter vol.”

Nynke KooyGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden