Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Staat vegetarisch eten gelijk aan gezond eten?

staat-vegetarisch-eten-gelijk-aan-gezond-eten.jpg

Niet perse! Vegetarisch en volledig plantaardig eten wordt vaak geassocieerd met gezond leven en soms zelfs ook met afvallen. Dit hoeft echter helemaal niet het geval te zijn. Zeker niet als je je als beginnende vegetariër of flexitariër helemaal stort op vleesvervangers. Is vegetarisch eten gezond? Dus niet perse!

Zijn vleesvervangers gezond?

Veel mensen denken dat alle vleesvervangers gezond zijn. Vegaworstjes, nephamburgers of gemarineerde tofureepjes – het klinkt allemaal gezond maar aan deze bewerkte producten wordt veel zout, suiker en smaakversterker toegevoegd. Kies je voor een stukje vegetarisch vlees met een krokant jasje? Pas daar ook mee op, want met gepaneerde vleesvervangers kun je al helemaal rekenen op meer vet en koolhydraten. Ook maken veel mensen de fout om te denken dat een groenteburger verse groenten kan vervangen, door de ietwat misleidende naam. 

Vegetarisch snacken

Wat je dan beter kunt doen als verse vegetariër? Verdiep je in de wereld van bonen, kikkererwten en linzen als vleesvervanger op je bordje. Die zijn vaak onbewerkt, rijk aan vitamines, suikervrij en een stuk gezonder.

Een tweede fout die nieuwe vega’s vaak maken: niet doorhebben hoe calorierijk noten zijn. Natuurlijk, ze zijn megaggzonde snacks en je krijgt er lekker veel proteïnen mee binnen. Vergeet echter niet dat een zakje ongebrande cashewnoten van 200 gram 1200 kcal bevat. Overdrijf dus zeker niet in porties, noten kun je niet onbeperkt snoepen. Zin om vegetarisch te snaaien? Wissel ook eens af met snacks als rauwkost met hummus, of een gekookt eitje.

Eiwitten zijn je vriend

En tot slot: eiwitten zijn je beste vriend als vegetariër. Krijg je er te weinig an binnen, dan is de kans groot dat je veel honger hebt en gaat compenseren met andere calorierijke voedingsmiddelen. Veel eiwitten eten dus. Je vindt ze in: eieren, bonen, groenten, quinoa en noten.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | gezondheidenco
Beeld | iStock

Ook interessant