Gezondheid

Dit is waarom vegan junkfood vaak nóg ongezonder is

vegan-junkfood-margriet.jpg

Veganistisch of vegetarisch eten is hartstikke goed voor jezelf, de dieren en het klimaat. Maar als jij met alle goede bedoelingen hebt besloten om volledig plantaardig te gaan, onthoud dan wel dat niet ál het vegan voedsel beter voor je is.

Specifieker: vegan junkfood zou wel eens ongezonder kunnen zijn dan reguliere snacks.

Vegan, vegan, vegan

Je ziet ze steeds meer opduiken in grote steden in Nederland en daarbuiten: eettentjes, snackbars, bakkers, foodtrucks en andere horeca-etablissementen die zich strikt bezig houden met een volledig vegan menukaart. En wat bij deze trend hoort: vegan snackbars en grote junkfoodketens die vegan-opties op hun menu introduceren. Dat valt alleen maar toe te juichen, toch?

Weinig voedingswaarde

Niet per se. Een vegan hotdog of hamburger klinkt misschien als een schuldvrije optie en een goede introductie voor mensen die nog wel vlees eten maar ‘af en toe willen minderen’. Maar vegan fastfood-alternatieven zijn vaak nóg slechter voor je gezondheid dan het vlezige equivalent.

Megan Rossi, diëtist en werkzaam bij King’s College London, noemt vegan junkfood misleidend. “De pro’s zijn natuurlijk dat veganisme mensen laat nadenken over plantaardig voedsel, maar het nadeel is dat het ons laat denken dat het allemaal, altijd beter voor ons is”, legt ze uit aan BBC. “Terwijl het vaak even ongezond of zelfs ongezonder is. Tofu bijvoorbeeld, bevat omega 3 maar een variant die niet zo actief werkzaam is als de omega 3 die je in vlees vindt.”

Nét geen omega 3

Plantaardige bronnen zoals soja bevatten een soort omega 3 die alpha-linolenic acid (ALA) wordt genoemd. Rossi vervolgt: “Als onze lichamen iets nuttigs met ALA willen doen, moeten we het eerst omzetten in een ander stofje, EPA of DHA. Maar helaas, mensen zijn nou eenmaal niet zo goed in het omzetten van ALA in die twee andere stofjes.”

Even wat meer duidelijkheid over die stofjes: DHA is verantwoordelijk voor de goede impulsen die omega 3 aan je hersenen kan geven. EPA wordt vaak gelinkt aan het tegengaan van depressie. Die twee stofjes loop je dus als het ware mis als je je omega 3 uit tofu haalt in plaats van uit een makreeltje. Beide stoffen zitten namelijk in hoge kwantiteiten in visolie maar ook in vergelijkbare, plantaardige supplementen.

Producten met onverzadigd vet zijn beter

Volgens het Voedingscentrum kunnen we Omega-3 uiteindelijk nog steeds het beste halen uit producten met veel onverzadigd vet“Verzadigd vet zit veel in dierlijke producten, zoals vet vlees en volle melkproducten en volvette kaas. Verzadigd vet verhoogt het LDL-cholesterol van het bloed. Een te hoog LDL-cholesterol is niet goed voor de bloedvaten. Om de kans op hart- en vaatziekten te verlagen, is het van belang producten met veel verzadigd vet te vervangen door producten met veel onverzadigd vet.”

Jackfruit zonder vitaminen

Naast tofu en soja, vind je tegenwoordig heel erg veel jackfruit op vegan menu’s. In Nederland en Indonesië ook wel bekend onder de naam ‘nangka’. Het probleem met deze vrucht, die vooral in onrijpe staat als vleesvervanger wordt ingezet, is dat er weinig vitaminen of andere belangrijke voedingswaarden in zitten. De vrucht bestaat bijna volledig uit koolhydraten en bevat bijvoorbeeld bijna geen proteïne. Als vervanger voor een biefstuk werkt het dus niet echt.

Veel zout, suiker en koolhydraten

Als je specifiek naar vegaburgers bij fastfoodketens gaat kijken, zie je nog beter hoeveel troep er vaak in zit. De veganburger bij KFC (in Groot-Brittannie) bevat 2,91 gram zout terwijl de ‘gewone’ Zinger-burger bij hetzelfde restaurant minder dan twee gram zout bevat. Ook zitten er meer suikers en koolhydraten in de veganvariant.

Wel goede vleesvervangers

Daarentegen, wat de meeste mensen niet weten, is dat in bewerkt vlees óók toegevoegde suiker zit. In plakjes ham bijvoorbeeld. In sommige soorten vegan ham zit echter geen suiker. En vleesvervangers bevatten meer voedingsvezel dan vlees. Vezels zijn belangrijk voor een goede gezondheid, waar Nederlanders vaak te weinig van binnenkrijgen. Daarentegen bevatten dierlijke producten geen voedingsvezels.

Ben je zelf nog op zoek naar de juiste balans tussen volledig vegan of alleen vegetarisch eten? Het Voedingscentrum heeft richtlijnen opgesteld waar vleesvervangers aan moeten voldoen.

Ga voor soja

Als je dan toch moet kiezen tussen dingen als: soja, jackfruit, linzen, bonen of andere vleesvervangers, ga dan voor soja, adviseert de expert. Daar zit in elk geval veel proteïne in. En onthoud altijd: het feit dat ergens ‘vegan’ op staat, betekent absoluut niet dat iets ook gezond, voedzaam of zelfs biologisch is.

Heb jij het Margriet-kookboek al? Met ruim duizend recepten uit onder meer de Hollandse, Italiaanse en Thaise keuken.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | BBC
Beeld | iStock

Ook interessant