Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Van dít voedsel word je slimmer en alerter

portrait-of-beautiful-cheerful-young-businesswoman-working-on-laptop-and-laughing-in-home-office.jpg

De uitspraak ‘je bent wat je eet’ klopt meer dan je misschien zou denken. Je brein wordt namelijk beïnvloed door wat je eet. Zo word je door bepaalde etenswaren alerter en kun je dingen beter onthouden.

Er bestaat zelfs een speciaal ‘examendieet’ dat jongeren kunnen volgen wanneer ze hun brein een boost willen geven tijdens het studeren. Wil je ook het beste uit je brein halen? Zet déze dingen dan op je boodschappenlijstje.

Vette vis

Oververzadigde vetten zijn goed voor je. Bijvoorbeeld omega 3 in vis. Omega 3 gaat de afbraak van cellen in de hersenen tegen en stimuleert de aanmaak van nieuwe cellen. Zalm, haring, makreel en sardines bevatten veel omega-3, maar je kunt ook omega 3-tabletten slikken als je niet zo van vis houdt.

Noten

Ben je vegetarisch en eet je dus geen vis? Dan zijn noten een goed alternatief. Met name walnoten bevatten veel onverzadigde vetten. Noten bevatten ook veel vitamine E. Onderzoek van het Instituut van Gezondheidszorg in Indianapolis wees uit dat vitamine E helpt te voorkomen dat de cognitieve functies, bijvoorbeeld het geheugen, achteruitgaan bij het ouder worden.

Koffie

Dit is vast niets nieuws, maar van cafeïne wordt je brein alerter. Hierdoor kun je je beter focussen op een moeilijke taak of tijdens het studeren. Door cafeïne kun je echter ook minder goed slapen, dus je kunt ’s avonds bijvoorbeeld maar beter niet te veel koffie drinken. Een goede nachtrust is nog altijd de beste manier om je brein gezond te houden.

Groentes

Groentes bevatten antioxidanten die je hersencellen beschermen. Vooral groene groentes bevatten antioxidanten als ijzer, foliumzuur en vitamine B6. IJzer helpt je beter te concentreren, en foliumzuur en vitamine B6 doen wonderen voor je humeur.

Broccoli is de beste optie wanneer het om voedsel voor de hersenen gaat. Deze groente bevat veel glucosinolaten, die de afbraak van acetylcholine tegengaan. Deze neurotransmitter zorgt ervoor dat het centrale zenuwstelsel zijn werk kan doen en je dingen kunt onthouden.

Blauwe bessen

Ook blauwe bessen bevatten antioxidanten. Deze zorgen er ook voor dat de hersencellen beter met elkaar kunnen communiceren. Onderzoek van Universiteit van Cincinnati wees uit dat het eten van blauwe bessen het geheugen zelfs kan verbeteren.

Pure chocolade

Ja, we hebben een excuus om chocolade te eten! In cacao zitten polyfenolen, die het geheugen een handje helpen. Ook helpen deze stoffen de afbraak van hersencellen tegen te gaan als gevolg van ouderdom.

Bron | Bedrock.nl, Healthline.com
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant