Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

4x waarom je vaker mandarijnen zou moeten eten

4x-waarom-je-vaker-mandarijnen-zou-moeten-eten.jpg

Het is weer mandarijnentijd en ook dit jaar behoort deze citrusvrucht weer tot één van de populairste fruitsoorten. En dat is zeker niet gek, want ze zijn erg lekker. Maar dat is niet de enige reden waarom je vaker mandarijnen zou moeten eten. Ze zijn namelijk ook super gezond.

Dagelijks eten we per persoon gemiddeld zo’n 7,4 gram van dit fruitsoort weg. Klinkt niet als enorm veel, maar als je bedenkt dat het mandarijnenseizoen relatief kort is tikt dat best aan! En dat is zeker niet verkeerd als je de volgende vier gezondheidsvoordelen kent.

1. Ze helpen je huid gezond te houden

Om onze huid gezond en glad te houden maken we vaak gebruik van een dag- en nachtcrème. Maar wist je dat een gezonde voeding ook bij kan dragen aan een gezonde huid? Naast dat voldoende vocht binnenkrijgen belangrijk is voor de huid, kunnen sommige etenswaren – zoals mandarijn – ook hun bijdrage leveren. Mandarijnen bevatten namelijk allerlei vitaminen, mineralen en antioxidanten. De antioxidanten die in dit fruit zitten kunnen helpen bij oxidatieve stress, wat erg slecht kan zijn voor de huid. En daarom kunnen mandarijnen hier een uitkomst zijn.

2. Mandarijnen eten vanwege de vezels

Mandarijnen zitten, net als vele andere voedingsmiddelen, vol vezels en dat kan ons lichaam goed gebruiken. Vooral bij een langzaam werkende stoelgang kunnen die extra vezels goed van pas komen. Ze zorgen dat de spijsvertering goed werkt en geven je een verzadigd gevoel, waardoor je minder snel trek hebt in andere dingen.

Lees ook: Hoe gezond zijn bananen? De (verrassende) voordelen op een rij

3. Citrusvruchten zitten boordevol vitamine C

Net als veel andere soorten citrusfruit, zitten ook mandarijnen boordevol vitamine C. En dat is een vitaminesoort dat ons lichaam goed kan gebruiken, zéker in het najaar. Vitamine C zorgt er namelijk voor dat bacteriën en virussen ons lichaam moeilijk kunnen betreden. Dus als we voldoende van dit soort vitaminen binnenkrijgen is de kans kleiner dat ze hun slag slaan. Kun je wel wat extra vitamine C gebruiken? Kies dan ook eens voor de sinaasappel, deze bevat vaak nog meer vitamine C dan een mandarijn.

4. Mandarijnen zijn goed voor de bloeddruk

Naast dat er in mandarijnen vitamine C zit, is het mineraal kalium ook aanwezig in het fruitsoort. Kalium is een mineraal dat de vochtbalans en bloeddruk regelt en is dus erg belangrijk voor ons lichaam. Het kan namelijk helpen een hoge bloeddruk tegen te gaan en daardoor zal het risico op hart- en vaatziekten weer afnemen. Kalium zit niet alleen in mandarijnen, maar is ook te vinden in een aantal andere voedingsmiddelen. Zo zit het ook vaak in bepaalde groenten, vlees, noten en zuivelproducten. Mede doordat kalium in veel producten zit – en wij deze producten eten – komt een kaliumtekort bijna nooit voor. Maar het is nooit verkeerd een extra mandarijntje mee te pikken van de fruitschaal.

Kortom: mandarijnen zijn niet alleen lekker, maar ook erg gezond. Af en toe een extra netje kopen is daarom helemaal zo gek niet!

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Voedingscentrum, Etos
Beeld | Getty Images

Ook interessant