Gezondheid

Simpel maar wél effectief: waarom je vaker met je benen tegen een muur moet rusten

benen-muur.jpg

Weleens gehoord van de yogapositie ‘viparita karani’? Dit is een pose waarbij je op je rug gaat liggen, met je benen tegen de muur, zodat je benen recht omhoog tegen de muur staan. Het enige wat je hoeft te doen is dit een paar minuten volhouden. Hartstikke simpel, maar de voordelen zijn enorm.

Hier vijf belangrijke redenen om dit regelmatig te doen!

Afvoer van afvalstoffen

Heb jij een beroep waarbij je veel zit? Dan is deze oefening perfect. Het helpt je namelijk om de effecten op het onderlichaam van een hele dag zitten te compenseren. De houding zorgt voor extra herstel door de verbeterde afvoer van afvalstoffen, terwijl je ook je hamstrings oprekt en je onderlichaam ontspant.

Minder spanning in nek en rug

Deze oefening kan er ook voor zorgen dat de spanning in je nek en rug afneemt. Daarnaast helpt het tegen de kromme positie die je krijgt als je een baan hebt waarbij je veel achter de computer zit.

Lees ook: 10x zo krijg je een platte buik zonder te sporten (of te diëten)

Het brengt rust in je hoofd

Als je deze oefening dagelijks zo’n tien minuten doet, zal je merken dat je je minder gestrest voelt. Door extra aandacht te besteden aan je ademhaling wordt het bijna een soort van meditatiemomentje.

Het wordt steeds makkelijker

In het begin kan het lastig zijn om deze positie vol te houden. Zeker als je normaal gesproken nooit tien minuten ‘rust’ neemt lijkt het waarschijnlijk een eeuwigheid voordat de oefening voorbij is, maar geloof ons: op ten duur zal je merken dat het je makkelijker afgaat!

Goed voor je spieren

Wist je dat deze oefening er ook voor zorgt dat je spieren na verloop van tijd niet meer zo zwaar en strak aanvoelen als in het begin? Het zou zelfs kunnen dat je dankzij deze oefening sneller herstelt van hardloop – of fitnesstrainingen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Women’s Health
Beeld | iStock

Ook interessant