Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Op vakantie met het prikkelbare darm syndroom: waar moet je op letten?

op-vakantie-met-het-prikkelbare-darm-syndroom-waar-moet-je-op-letten.jpg

De meeste mensen gaan op reis om de stress achter zich te laten. Maar voor mensen met het prikkelbare darm syndroom (PDS) kan op vakantie gaan soms stressvoller zijn dan thuis blijven. Symptomen zoals krampen, diarree, pijnlijke constipatie en dringend naar het toilet moeten kunnen het een uitdaging maken om te ontspannen.

Gelukkig hoeft het prikkelbare darm syndroom je vakantie écht niet te verpesten, zegt diëtiste Desiré van der Kruk.

Prikkelbare darm syndroom op vakantie

Een vakantie kan voor flink wat uitdagingen zorgen als je het prikkelbare darm syndroom hebt. Darmen houden niet van verrassingen, en je introduceert niet alleen nieuwe voedingsmiddelen, maar je kunt op reis ook op ongebruikelijke tijden eten, laat opblijven en later eten dan normaal. Met déze tips kun je het prikkelbare darm syndroom tijdens je vakantie beheersen, zodat je alsnog kunt genieten.

Ken je triggervoedsel

Welk eten je kunt verdragen met een prikkelbare darm is voor iedereen verschillend. De één kan prima bonen eten, terwijl het bij de ander dagenlang hevige klachten veroorzaakt. Het is daarom van belang dat je weet wat jouw triggervoedsel is. Wanneer je niet goed weet welke voedingsmiddelen jou klachten geeft, kun je hulp vragen van een diëtist.  Een diëtist kan helpen met algemene voedingsadviezen voor het prikkelbare darm syndroom of je helpen bij het volgen van het FODMAP-dieet. Dat is een eliminatiedieet waarbij je bepaalde groepen koolhydraten vermijdt, die berucht zijn vanwege het veroorzaken van spijsverteringssymptomen zoals een opgeblazen gevoel, gas en maagpijn. Zo zijn peulvruchten, lactose, glutenbevattende producten, ui en knoflook vaak boosdoeners als je PDS hebt.

Wanneer je het FODMAP-dieet volgt is de low FODMAP-app van Monash University een uitkomst. Deze app is opgesteld door de bedenkers van dit dieet en per product staat precies vermeld hoeveel je ervan kunt eten zonder te hoeven vrezen voor klachten. Een banaan is bijvoorbeeld FODMAP-rijk, maar een derde deel van een banaan mag dan weer wel. Een handig hulpmiddel voor wanneer je naar een land reist met afwijkende voedingsmiddelen, dus.

Lees ook:
FODMAP-dieet: wat is het en helpt het echt bij een prikkelbare darm?

Wat kun je dan wel eten?

Wanneer je uit eten gaat, laat het personeel dan weten dat je bepaalde voedingsmiddelen niet kunt eten en vraag of ze aanpassingen kunnen maken. Vraag bijvoorbeeld om een glutenvrije pasta met tomatensaus zonder knoflook en ui, als dat jouw triggers zijn. Wil je helemaal voor veilig gaan, dan kun je maaltijden op basis van eiwitten kiezen (vis, rood vlees, gevogelte) die worden gegrild. Vraag of je maaltijd kan worden geserveerd met aardappelen of rijst in plaats van brood of pasta; als je daar niet tegen kunt.

Eet daarnaast regelmatig kleine maaltijden. Mensen met het prikkelbare darm syndroom komen soms in de verleiding om maaltijden over te slaan als ze op vakantie zijn, maar dat werkt vaak juist tegen je. Het is beter om kleine, gezonde maaltijden te eten, in plaats van één grote. Vermijd daarnaast vet voedsel en fast food, wat klachten kan veroorzaken.

Bereid je uitgebreid voor op je trip

Een goed begin is het halve werk, zéker als je op vakantie gaat met het prikkelbare darm syndroom.  Zoek voraf naar eetgelegenheden in de buurt van waar je accommodatie is of waar je bezienswaardigheden gaat bezoeken. Dit is waar de magie van Google je waardevolle informatie kan geven. Scan de menu’s online en kijk of ze aan je wensen voldoen.

Pak een noodtas in, om altijd bij je te hebben. Je hebt ‘m hopelijk niet nodig, maar better safe than sorry. Niet-bederfelijke snacks zoals rijstwafels of glutenvrije haverkoekjes zijn handig in geval van trek. Misschien wil je er ook wat extra ondergoed, wat toiletpapier of natte doekjes ingooien. Zélfs als je het niet nodig hebt, kan het feit dat je weet dat het er is je stress enorm verlagen.

Ken de toiletten

Ken ook badkamerlocaties vóór je op stap gaat. Eén van de moeilijkste dingen om mee om te gaan als je PDS hebt, is de plotselinge noodzaak om naar het toilet te gaan. Daarom is het belangrijk om te weten waar ze zich bevinden. Hier zijn enkele stappen die je kunt nemen om je voor te bereiden:

  • In het vliegtuig: reserveer een stoel aan het gangpad vlakbij het toilet.
  • Op de luchthaven: neem tussen de vluchten door voldoende tijd om op je gemak het toilet te gebruiken.
  • Onderweg: houd met het plannen van de route rekening met mogelijke plekken waar je naar het toilet kunt, zoals tankstations of restaurants.
  • Bij je accommodatie: boek een plek met een eigen badkamer, wel zo prettig.
  • In het buitenland: weet hoe je moet vragen waar de badkamer is in de taal van het land.

Met een beetje planning zal het meest memorabele deel van je vakantie de geweldige zonsondergangen zijn, niet het prikkelbare darm syndroom.

Meer lezen van Desiré?

Desiré van der Kruk

Desiré van der Kruk (25) heeft na het behalen van haar bachelor voeding en diëtetiek online diëtistenpraktijk jouwfoodplan.nl opgericht, waar je terecht kunt voor e-consulten en voedingsschema’s op maat. Daarnaast schrijft ze graag artikelen over voeding en gezondheid. Volg haar op Instagram of Facebook voor meer info, tips & tricks.

Tekst | Desiré van der Kruk
Beeld | Getty Images
Foto | Privébeeld Desiré van der Kruk

Ook interessant