Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Van de oorzaken tot klachten verminderen: dít moet je weten over vaginale spataderen

van-de-oorzaken-tot-klachten-verminderen-dit-moet-je-weten-over-vaginale-spataderen.jpg

Veel vrouwen krijgen in hun leven te maken met vaginale spataderen. Dit is vervelend en pijnlijk en wordt vaak gezien als een zwangerschapskwaal. Toch zijn er meer oorzaken. Bijvoorbeeld te slappe bekkenbodemspieren. Van het ontstaan en de symptomen tot manieren om je klachten te verminderen: we leggen je uit wat je moet weten over vaginale spataderen. 

En kunnen vaginale spataderen ook gevaarlijk zijn? 

Vaginale spataderen 

Bij vaginale spataderen zijn de aderen van je binnenste en/of buitenste schaamlippen opgezwollen. Daarnaast kun je ook last hebben van spataderen op je bekken. Hierbij kun je zichtbaar opgezwollen aderen in je liezen krijgen. Vaginale spataderen ontstaan wanneer de klepjes in je aderen niet goed werken. Wanneer die aderklepjes beschadigen, kan zuurstofarmbloed minder goed terugstromen, waardoor er meer bloed door je aderen stroomt. Hierdoor worden de aderen wijder, zwellen ze op en ontstaan er spataderen.

Vaginale spataderen kunnen pijnlijk en vervelend zijn, maar zijn niet gevaarlijk. Het kan dus geen kwaad voor je gezondheid. Als je hier veel last van hebt of denkt dat de spataderen ontstoken zijn, dan kun je contact opnemen met de huisarts of gynaecoloog. 

De symptomen

Vaginale spataderen kun je herkennen aan de volgende symptomen: 

  • Opgezwollen schaamlippen
  • Een drukkend en/of zwaar gevoel rond je schaamlippen
  • Pijn bij het plassen, zitten, lopen, sporten, fietsen of vrijen 
  • Jeukende schaamlippen 
  • Bobbels en opgezette plekken rond je schaamstreek 
  • Buikpijn en bekkenklachten (bij spataderen rond je bekken) 

Meer oorzaken dan een zwangerschap

Vaak wordt er gedacht dat vaginale spataderen een zwangerschapskwaal zijn. Hoewel bij 20 procent van de vrouwen de vaginale spataderen in het tweede of derde trimester van een zwangerschap ontstaan zijn er meer oorzaken. Dit kan ook gebeuren bij te slappe bekkenbodemspieren, overgewicht, fysieke inspanning en zelfs bij een intens orgasme. De kans op vaginale spataderen is groter wanneer je zwanger bent geweest. Daarnaast kun je hier sneller last van krijgen als spataderen in de familie voorkomen en als je tijdens je werk veel staat of zit. 

Een verzakking of liesbreuk

Omdat vaginale spataderen zo’n zwaar en drukkend gevoel geven, wordt er bij ernstige klachten vaak ook gedacht aan een liesbreuk of een verzakking van de baarmoeder, blaas of endeldarm.

Lees ook: Dít zegt de geur van je vagina over je gezondheid

Klachten verminderen

Vaginale spataderen kunnen dus behoorlijk pijnlijk en vervelend zijn, maar gevaarlijk is het gelukkig niet. Helaas kun je deze spataderen niet voorkomen, maar je kunt de klachten wel verminderen. Daarvoor deelt SHE. Health Clinics een paar handige tips:

  • Koud washandje: 

Door kou neemt de druk op de vaginale spataderen af en verzacht je de pijn. Vul een washandje met ijsblokjes of doe hier een bevroren maandverband in om de plek te koelen.

  • Benen omhoog:

Je kunt de doorbloeding van je lichaam een handje helpen door met je benen omhoog te zitten of liggen. Leg bijvoorbeeld een kussen onder je benen. 

  • Minder bukken, tillen en hurken:

Als je bukt, tilt of hurkt, komt er extra druk op je bekken en vagina. Hierdoor kunnen je klachten erger worden. Probeer dit bij vaginale spataderen dus zo min mogelijk te doen. 

  • Niet te lang zitten of staan:

Lang zitten of staan kan je klachten erger maken, probeer dus regelmatig van houding te wisselen. 

  • Pas op met sporten:

Bij vaginale spataderen kun je de krachttraining en squats beter even overslaan. Hierdoor neemt de druk op je aderen namelijk toe. 

  • Anders vrijen:

Je kunt seks hebben als je last hebt van spataderen, maar het hangt af van het standje. Sommige posities kunnen de druk erger maken, terwijl andere standjes geen pijn doen. Experimenteren dus. Daarnaast hebben vrouwen vaak in de ochtend minder last, waardoor seks in de ochtend fijner kan zijn dan ’s avonds. 

  • Pas je fietszadel aan:

Doet het pijn om op je fietszadel te zitten? Schaf dan een hoesje van schapenvacht aan of koop een rond zadel om klachten te verlichten. 

  • Ondersteunend ondergoed:

Om de zwelling te verminderen en een betere doorbloeding te stimuleren, kun je compressie-ondergoed of een strakke slip dragen. 

  • Goede stoelgang:

Ook een goede stoelgang kan klachten verminderen. Eet daarom voldoende vezels, fruit en groenten en drink veel water. 

  • Vermijd sterke kruiden:

Sterke kruiden zoals cayenne en zwarte peper kunnen je klachten erger maken. Probeer dit dus zoveel mogelijk te vermijden als je last hebt van spataderen. 

Vaginale spataderen behandelen en verwijderen 

In de meeste gevallen verdwijnen vaginale spataderen vanzelf weer na een periode van rust en zonder belasting van je erogene zone en bekkenbodem. De klachten kunnen wel een paar maanden blijven. Vaak is bij spataderen in je benen een spataderbehandeling mogelijk, maar rond de vagina is dat lastig. Dat komt omdat hier een netwerk van kleinere bloedvaten zit met een minder duidelijk verloop dan in je benen.

Als je lang last blijft houden van vaginale spataderen zijn er wel spataderbehandelingen mogelijk, zoals flebologie, dichtspuiten van de aderen en lasertherapie. Neem hiervoor contact op met je huisarts of gynaecoloog. 

Bron | She Health Clinics, GezondNU
Beeld | Getty Images

Margriet 40 ligt nu in de winkel! Met in dit nummer onder andere: een openhartig interview met Edwin Spee over zijn leven zonder Bibian, de lekkerste traktaties om van door te blijven eten, vrouwen over hun eetgewoontes, dé nieuwe modetrends en nog véél meer.  Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant