Toiletrol op roze achtergrond Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

PREMIUM

Vaak naar het toilet om te plassen? Zo kan blaastraining helpen

Ken je dat? Elke nacht word je wakker, omdat je moet plassen. Je kunt dan ook niet meer verder slapen voordat je naar het toilet bent gegaan. Kun je je blaas zo trainen dat je ‘s nachts niet meer wakker wordt? Margriet zocht het uit.

Er zijn verschillende oorzaken zijn voor het feit dat je ‘s nachts naar het toilet moet. Zo zijn er medische oorzaken, maar het kan ook komen doordat je overdag niet genoeg of juist te veel plast. Het kan ook dat je overdag veel drinkt, of voor het slapen een paar glazen water neemt. Heel vaak is wat je overdag doet de oorzaak van een nachtelijk toiletbezoek. Natuurlijk kan het zo zijn dat je een lichte slaper bent en wakker wordt van het feit dat je niet lekker ligt. Dan voel je ook sneller de drang om te gaan plassen, waar je er normaal misschien doorheen slaapt. Een andere oorzaak kan zijn dat je overdag niet de tijd neemt om goed en ontspannen op het toilet te zitten.

Plassen uitstellen

Voordat je het plassen uit gaat stellen, moet je weten waar de aandrang vandaan komt. “Wij als bekkenfysiotherapeuten beginnen altijd met een uitgebreide anamnese om andere problematiek uit te sluiten, daarna een plaslijst,” zegt Willeke van der Neut, bekkenfysiotherapeut bij Het Kruispunt multidisciplinair centrum voor bekkenproblematiek. “Daarbij moet je met een maatbeker nauwkeurig bijhouden hoeveel je plast en hoe laat. Door die plaslijst kan de bekkenfysiotherapeut begrijpen waardoor het komt dat je zo vaak plast.”

Urine-incontinentie

Er zijn verschillende vormen van urine-incontinentie: urineverlies waarbij je bij het hoesten, lachen en springen plas kunt verliezen, maar ook ‘urge’ incontinentie. Bij urge incontinentie (ofwel aandrang incontinentie) heb je vaak plotseling heftige drang die soms versterkt wordt zodra je denkt aan plassen. Bijvoorbeeld als je langs een wc loopt of je als je het idee hebt dat je het huis niet kan verlaten zonder te plassen. Dit kan gekoppeld zijn aan een overactieve blaas.”

Aanwijzingen voor overactieve blaas kunnen zijn: het feit dat je heel vaak moet plassen, en dat er maar een klein beetje uitkomt. Of dat je ineens heel erg nodig moet. Als je zeker weet wat de oorzaak is van je klacht, kun je er zelf misschien al wat aan doen. Daarbij kun je de drang langzaam uit gaan stellen. “Doe dat uitstellen elke keer een klein stukje en begin met twee of vijf minuten, maar wel op een ontspannen manier. Ga dus niet op de klok zitten kijken. Ga niet heel hard van onderen knijpen en aanspannen en zeker je buik niet hard intrekken. Die aandrang is wel te sturen, want als je wordt afgeleid ben je je niet meer bewust van het feit dat je eigenlijk moet plassen.”

Oefeningen

Willeke vertelt dat een geregistreerd bekkenfysiotherapeut je goed kan helpen met het oplossen van je probleem en je kan leren hoe je dat moet doen. Het is vooral goed om je bewust te zijn van hoe je bekkenbodem werkt en hoe jij er in je dagelijks leven mee omgaat. Je kunt deze aanspannen en dus ook ontspannen. Het is zeker niet de bedoeling dat een mens de hele dag de bekkenbodem gespannen houdt. “Wat heel belangrijk is, is dat je een goede houding hebt tijdens het plassen,” aldus Willeke. “Neem de tijd, ga goed op het toilet zitten en ontspan je.”

Algemene ontspanningsoefeningen kunnen goed helpen en ondersteunend zijn bij dit probleem en let op hoeveel je drinkt en wanneer. Hoeveel je kunt drinken zonder vaak naar het toilet te moeten, hangt af van de persoon. De een kan twee liter drinken en nergens last van hebben, waar een ander daar heel vaak van moet plassen.

Sanne van der LindenGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden