Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Moet jij vaak plassen? Deze dingen hebben invloed op hoe vaak je naar de wc moet

vaak-naar-de-wc-deze-dingen-hebben-invloed-op-je-blaas.jpg

Nog even voor je de deur uitgaat naar het toilet, tijdens een belangrijke meeting een blaas die op knappen staat en ’s nachts standaard een bezoekje aan de wc. De een moet vaker naar het toilet dan de ander. Maar hoe komt dat eigenlijk? Deze dingen kunnen invloed hebben op hoe vaak jij naar de wc moet. 

Van voedingsmiddelen tot stress: dit zijn de mogelijke oorzaken. 

Vaak naar de wc: wat is normaal? 

Om te weten of je vaak naar de wc moet in vergelijking met anderen, is het eerst belangrijk om te weten wat normaal is. Als je de aangeraden 1,5 tot 2 liter vocht per dag binnenkrijgt is het voor een volwassene gemiddeld om vijf tot acht keer per 24 uur naar de wc te gaan. Krijg je meer vocht binnen, dan zul je waarschijnlijk vaker moeten plassen. Krijg je minder vocht binnen of verlies je vocht op een andere manier, dan zul je ook minder vaak naar de wc moeten.

Ga je vaker dan acht keer naar het toilet, dan kun je last hebben van een overactieve blaas. In dat geval plas je vaak kleine beetjes en heb je moeite met het ophouden van je plas. Je hersenen krijgen dan een signaal dat je blaas vol is, terwijl dit in werkelijkheid niet het geval is. 

Naast je vochtinname zijn er nog andere factoren die invloed hebben op hoe vaak je naar de wc moet. We hebben er een paar voor je op een rijtje gezet. Mocht je echt last hebben van het vaak moeten plassen, neem dan contact op met je huisarts. 

Plassen door stress

Heb je vaak last van stress? Dan kan het zijn dat je ook vaak het gevoel hebt dat je naar de wc moet. Dit terwijl je eigenlijk niet echt hoeft te plassen. Dat komt doordat je spieren zich bij angst of stress aanspannen. Hierdoor komt er druk op je blaas te staan, waardoor je het gevoel krijgt dat je moet plassen. 

Symptoom van diabetes

Moet jij niet alleen vaker plassen, maar heb je ook veel dorst? Dat kan een symptoom zijn voor zowel diabetes type 1 als type 2. Dat je vaak naar de wc moet komt niet alleen doordat je waarschijnlijk meer drinkt, maar ook doordat bij diabetespatiënten de blaas meer urine aanmaakt. Hierdoor loopt je blaas sneller vol en moet je vaker naar de wc. 

Blaasontsteking 

Ook een blaasontsteking kan de oorzaak zijn dat je vaak naar de wc moet. Vervelend, want bij een blaasontsteking doet plassen juist pijn. Gelukkig ben je er vaak door middel van een antibioticakuur snel weer van af. 

Lees ook: Heb je een blaasontsteking? Dan kun je déze 7 dingen beter niet doen

Cafeïnehoudende dranken 

Dol op koffie? Dan kan het zijn dat je een stuk vaker dan gemiddeld naar de wc moet. Dat komt omdat cafeïnehoudende dranken je blaas kunnen irriteren. Door bijvoorbeeld veel koffie te drinken komen er meer afvalstoffen in je urine dan zou moeten. Die afvalstoffen prikkelen je blaas, waardoor je vaker moet plassen. Ook thee, energiedrankjes en zelfs chocolade hebben dit effect. 

Alcohol

Je hebt vast weleens gemerkt dat je met een paar wijntjes op ineens een stuk vaker naar de wc moet. Dat komt omdat alcohol een uitdrogend effect heeft, en de hoeveelheid urine vermeerdert. Daarnaast verstoort alcohol het signaal van je blaas naar je hersenen, waardoor je vaker de drang voelt om je blaas te legen. 

Koolzuur

Heb je een gevoelige of overactieve blaas? Dan kun je koolzuurhoudende dranken het beste ook laten staan. Het koolzuur kan je blaas namelijk irriteren, waardoor je een stuk vaker de drang voelt om te plassen. 

Kruiden, specerijen en zoetstoffen 

Tranen in je ogen en je mond in de fik: pittig eten is niet voor iedereen weggelegd. Ook mensen met een gevoelige blaas kunnen dit het beste overslaan. Veel specerijen bevatten zuren en andere stoffen die je blaas kunnen irriteren. Ook zoetstoffen zoals kunstmatige zoetmakers, suikers en honing hebben dit effect. Dat betekent niet dat je voortaan een flauwe maaltijd moet neerzetten, maar probeer voor jezelf uit te vinden bij welke kruiden en bij welke hoeveelheden je plasaandrang verergert. 

Zure voedingsmiddelen

Ook zure producten zoals citrusfruit- en sap, cranberry’s en tomaten kunnen de drang om te plassen vergroten. Ook dit komt weer omdat het zuur de blaas irriteert. 

Medicatie 

Sommige medicatie kan ervoor zorgen dat je vaker naar de wc moet. Bijvoorbeeld medicijnen tegen een hoge bloeddruk. Deze zorgen ervoor dat je nieren sneller en meer urine produceren. Daarnaast kan ook medicatie tegen astma of angstklachten effect hebben op je blaas. Als je hier last van hebt kun je het beste met de apotheek of huisarts overleggen wat de mogelijkheden zijn. 

Verzwakte bekkenspieren

Een andere factor waardoor je bijvoorbeeld naarmate je ouder wordt vaker naar de wc moet, is omdat je bekkenspieren minder sterk worden. Gelukkig kun je die ook trainen. Dat doe je door je spieren waarmee je normaal gesproken je plast ophoudt af en toe aan te spannen. Dit kun je bijvoorbeeld makkelijk achter je bureau doen tijdens het thuiswerken. 

Plassen door de kou

Heb je vooral vaker de drang om naar de wc te gaan als het koud is? Dat komt volgens Belgische onderzoekers door een soort ingebouwde thermometertjes in onze huid. Hebben die het koud? Dan krijgen je hersenen een seintje van je blaas dat je moet plassen. Hoewel het een veelvoorkomende klacht is, is het nog niet helemaal duidelijk waarom je hersenen juist bij kou dat seintje krijgen. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.           

Bron | RTL Nieuws, Gezondheidsplein, Women’s Health, Hulpmiddelonline
Beeld | Getty Images

Margriet 7, cover M07

Meer lezen over de (gezondheid van je) blaas? Dat kan in Margriet 07, die nu in de winkel ligt. In een speciaal dossier over de blaas spreken we specialisten over hoe vaak plassen nu eigenlijk normaal is, wat je kunt doen aan urineverlies en nog veel meer. Haal ‘m nu in de winkel of bestel Margriet online zónder verzendkosten.

Ook interessant