Vaak last van blessures door hardlopen? Zo gezond is de sport Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Vaak last van blessures door hardlopen? Zo gezond is de sport echt

Hardlopen kan een fijne manier zijn om je hoofd even leeg te maken, in beweging te blijven en te genieten van de frisse buitenlucht. Het is een sport die je makkelijk oppakt en waarvoor je naast een goed paar schoenen weinig voor nodig hebt. Maar blessures liggen bij hardlopen op de loer. Is het dan wel zo goed voor je lichaam?

De gezondheidsvoordelen van hardlopen worden al jaren onderzocht en beschreven. Zo zou een rondje hardlopen je slaapkwaliteit, geheugen, humeur en de gezondheid van je hart kunnen verbeteren. Een nadeel van hardlopen is alleen de blessuregevoeligheid van de sport. Uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu blijkt zelfs dat hardlopen (inclusief joggen) in 2021 de sporttak is waarin de meeste blessures werden opgelopen. Die blessures kunnen ontstaan aan bijvoorbeeld je knie, achillespees, schenen of heupen.

Veel blessures door hardlopen

Hoe komt het toch dat hardlopers zoveel blessures krijgen? Daarover zegt Ellen Kemler, onderzoeker bij het Kenniscentrum voor Letselpreventie VeiligheidNL, tegen Trouw: “Het wordt gepromoot als een sport die je altijd en overal zonder al te veel moeite kan doen, terwijl hardlopen juist een belastende sport is waarbij continue veel druk op je spieren, gewrichten en pezen wordt gezet.”

Is hardlopen ongezond?

Blessures kunnen vervelend zijn en weken-, maanden- of zelfs jarenlang zorgen voor klachten. Maar betekent dit dat de sport ongezond is? Volgens sportfysiotherapeut Cas van de Wiel niet. “In theorie is hardlopen heel gezond,” zegt hij tegen Trouw. “Zo is het goed voor je uithoudingsvermogen, gewicht, mentale gezondheid en spierkracht.” Waar het vaak misgaat is de opbouw. “Veel hardlopers, vooral de strebers, rennen langer en harder dan ze eigenlijk aankunnen. Maar de kunst van hardlopen is heel veel geduld hebben en rustig opbouwen.”

Voor een goede en rustige opbouw, kun je met verschillende zaken rekening houden. Ga niet meteen een halfuur rennen, maar begin met wandelen of wissel wandelen en hardlopen af. Van de Wiel adviseert om te beginnen met twee keer vijf minuten hardlopen, waarbij je dit afwisselt met twee of drie minuten wandelen. “Dat doe je twee keer in de week, plus een duurloop van één uur met een snelheid van zo’n vijf kilometer per uur. De week daarop verhoog je de tijd, afstand en snelheid met tien procent. Dus als je bent begonnen met in totaal tien minuten hardlopen, dan mag je de week erop in totaal elf minuten hardlopen.”

Hardloopblessures voorkomen

Om blessures te voorkomen, is het belangrijk om de juiste schoenen te dragen. Hoe die schoenen eruit zien, is volledig afhankelijk van jouw looppatroon en de manier waarop je je voeten neerzet. Houd er ook rekening mee dat de schoenen stabiel moeten zijn en zorgen voor schokdemping. Twijfel je? Ga dan naar een hardloopzaak om schoenen aan te laten meten. Vergeet voordat je gaat hardlopen ook niet om even op te warmen en achteraf een cooling-down te doen. Houd er ook rekening mee dat je bij hardlopen niet alleen je benen gebruikt, maar je hele lichaam. Een sterke core is daarom ook belangrijk voor een goede en stabiele loophouding.

Bron | Trouw, WebMD, Hardlopen.nl

Nynke KooyGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden