Vaak een opgeblazen gevoel? Dít is de link tussen je ademhaling en je darmen Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Vaak een opgeblazen gevoel? Dít is de link tussen je ademhaling en je darmen

Een goede ademhaling is niet alleen belangrijk zodat je longen genoeg zuurstof binnenkrijgen, maar dit heeft ook invloed op je darmen. Zo kunnen ademhalingsproblemen bijvoorbeeld maag-darmproblemen veroorzaken en heeft je ademhaling ook effect op de werking van je spijsvertering. Maar hoe zit dat dan precies?

Heb je vaak last van een opgeblazen gevoel? Misschien komt het wel door hoe je ademt.

De invloed van je ademhaling op je darmen

Misschien heb je wel eens gehoord dat diep ademhalen helpt tegen stress, je slaapkwaliteit verbetert en goed is voor je hart. Maar dat is niet alles, want ook op je darmen heeft een goede ademhaling invloed. Als je verkeerd ademt, dan kun je last krijgen van maag-darmproblemen. Dit gebeurt bijvoorbeeld als je vaak grote hoeveelheden lucht inslikt. Dat wordt ook wel aerofagie genoemd. Hierdoor krijg je een grote hoeveelheid lucht in je darmen, waardoor je last kunt hebben van de volgende symptomen:

  • Een opgeblazen gevoel en/of een opgezette buik
  • Veel boeren
  • Winderigheid
  • Misselijkheid
  • Buikpijn/buikkrampen
  • Brandend maagzuur
  • Snel een vol gevoel
  • Braken

Goed voor je spijsvertering

Maar dat is nog niet alles, want je ademhaling heeft ook invloed op de werking van je spijsvertering. Daarbij is het belangrijk om te weten dat er twee basistypes van ademhalen zijn, namelijk: borstademhaling en middenrifademhaling. Bij je borstademhaling gebruik je de bovenste spieren van je borst, zodat er zuurstof in je longen komt. Bij je middenrifademhaling gebruik je je middenrif. En als het op eten aankomt, dan kan het helpen om een paar keer diep in- en uit te ademen vanuit je middenrif, zodat je langzamer en bewuster eet. Dit zou beter zijn voor je spijsvertering, omdat je lichaam meer bloed naar je spijsverteringsorganen kan sturen en je bijvoorbeeld meer speeksel aan kunt maken.

Door een paar keer diep adem te halen beïnvloed je eigenlijk je hele zenuwstelsel, waardoor je van een gehaast, afgeleid of gestrest gevoel beter om kunt schakelen naar ontspanning. Hierdoor leer je jezelf niet alleen om rustiger en met meer aandacht te eten, maar kun je ook beter op je eten te kauwen. En ook goed kauwen is weer erg belangrijk voor mensen met een spijsverteringsprobleem.

Lees ook: Waarom het zo belangrijk is om met aandacht te kauwen op je eten

Hoe kun je het beste diep ademhalen?

Dat concentreren op je ademhaling goed is voor je darmen betekent gelukkig niet dat je voortaan voor elke maaltijd eerst een half uur je adem op orde hoeft te krijgen. Probeer om voor je maaltijd rustig te zitten en langzaam in te ademen door je neus. Tel tot vier, terwijl je je buik voelt uitzetten. Het kan helpen om je handen op je buik te leggen. Probeer vervolgens om je adem twee seconden in te houden en adem daarna langzaam in zes tellen uit door je mond. Herhaal dit zo’n drie tot vijf keer. Daarna ben je klaar om aan je eten te beginnen. Probeer tijdens je maaltijd niet te diep adem te halen, omdat je dan te veel lucht binnen kunt krijgen waardoor je sneller last hebt van een opgeblazen gevoel. Na je maaltijd kun je de ademhalingsoefening wel herhalen om je spijsvertering weer een handje te helpen.

Bron | Darmgezondheid, Well+Good
Beeld | Getty Images

Maryse De BruijneGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden