Gezondheid

Chagrijnig? Dít kun je doen

chagrijnig.jpg

Een chagrijnige bui, we hebben er allemaal wel eens last van. Je hebt gewoon écht even geen zin, kunt niets hebben van een eventuele partner of vrienden en dingen die tegen zitten kun je op dit moment niet handelen. Waardoor het komt dat je chagrijnig bent, dát weet je niet, maar dat mensen niet bij je in de buurt moeten komen, is voor iedereen duidelijk.

Hier leggen we uit waar het aan kan liggen dat je chagrijnig bent én wat je eraan kunt doen.

Hormonen

Je humeur is ontzettend afhankelijk van je hormonen. Er zijn hormonen die ervoor zorgen dat jij je goed voelt en er zijn hormonen die dit tegenwerken en een chagrijnig gevoel veroorzaken. Gelukkig kun je deze hormonen (deels) zelf beïnvloeden.

Basilicum en champignons

Een belangrijk stofje voor je lijf is tryptofaan. Dit is namelijk de uitgangsstof voor de aanmaak van serotonine: hét gelukshormoon. Om ervoor te zorgen dat je voldoende tryptofaan binnenkrijgt – en dus dat het gelukshormoon kan worden aangemaakt-, doe je er goed aan om haver, boekweit, chiazaad, sesamzaad en zonnebloempitten te eten. Maar je vindt deze superstof ook in champignons, basilicum, sojaproducten, parmezaanse kaas en gevogelte.

Gezonde voeding

Een andere stof die ons humeur beïnvloedt, is dopamine. Deze activeert het beloningscentrum in de hersens en dat geeft een goed gevoel. Zo komt het vrij na een flinke workout, maar bijvoorbeeld ook als je iets eet dat veel suiker of snelle koolhydraten bevat. Het is niet voor niets dat je zin hebt in een stuk chocola als je je down voelt. Maar, wanneer je dit doet, duurt het geluksgevoel niet niet lang. Je kunt het suikerrijk voedsel dan beter vervangen voor onbewerkt voedsel. Dan schommelt je suikerspiegel minder én voel je je voor langere tijd goed en verzadigd. Probeer dus minder voedzaam eten te vervangen door een gezondere variant voor een extra dosis dopamine.

Lees ook:
Heb je een oudere zus? Dan ben je waarschijnlijk gelukkiger

Move that body

Naast je voedingspatroon, geeft een beweging je humeur vaak ook een flinke, positieve boost. Dat hoeft niet meteen een zware sportles te zijn (mag wel), maar kan ook gewoon een wandeling of fietstochtje zijn. Je lichaam maakt dan namelijk, naast dopamine, ook endorfine aan. Ook dit is een gelukshormoon en deze heeft invloed op stress, angst en pijn.

Knuffelen!

In coronatijden een lastige, maar toch belangrijk: oxytocine. Dit wordt ook wel het knuffelhormoon genoemd. Zoals de bijnaam al aangeeft, komt dit vrij tijdens lichamelijk contact met iemand. Hier lees je wat het precies doet en waarom het zo belangrijk is.

Lees ook: 7x dít kun je doen tegen de eerste signalen van een herfstdip

Even helemaal niets

Bovenstaande tips helpen op de langere termijn. Maar, als je nu chagrijnig bent, kun je tryptofaanrijk voedsel eten wat je wil, je blijft chagrijnig. Ga er dus maar eens even lekker voor zitten en bedenk waarom je je zo voelt. Is er iets bijzonders gebeurd? Kun en wil je er op dit moment met iemand over praten? Wanneer er geen duidelijke oorzaak is, zoek dan wat afleiding en neem tijd voor jezelf. Ga lekker in een warm bad, kijk een leuke serie of luister naar wat feelgoodmuziek. En neem die reep chocola vooral als je er behoefte aan hebt, maar mocht je je vaker chagrijnig voelen, dan kan het helpen om eens naar je algehele voedingspatroon te kijken.

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020!
Help jij ons winnen? Stem dan snel

Bron | Women’s health, Cosmopolitan
Beeld | iStock

Ook interessant