Uroloog: van dít eten en drinken moet je veel plassen Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Uroloog: van dít eten en drinken moet je veel plassen

Moet jij vaak naar de wc? Bepaald eten en drinken kan ervoor zorgen dat je veel moet plassen. Meer in volume, ook. Fijn om te weten welke, zeker als je een dagje op stap gaat en er niet overal een toilet in de buurt is.

Een uroloog vertelt om welke etenswaren en drankjes het precies gaat en waarom.

Blaas en nieren prikkelen

Hoe meer vocht je tot je neemt, hoe meer er is om uit te plassen. Dat hoeven we je vast niet te vertellen. Maar sommige etenswaren en drankjes prikkelen je blaas en/of stimuleren ook nog eens je nieren extra. Ze werken als een diureticum. Dit is een middel, meestal in pilvorm, dat de afgifte van water door de nieren bevordert. Het gevolg hiervan is een verhoogde productie van urine.

“Over het algemeen zorgt elk voedingsmiddel dat veel water bevat ook voor meer urine. Denk aan fruit, soep, smoothies en andere vloeistoffen die je gedurende de dag consumeert”, vertelt uroloog Elizabeth Kavaler aan Well+Good. Ook etenswaren en drankjes die je blaas irriteren, geven je het gevoel dat je vaker moet plassen. “Eten dat je blaas gevoeliger maakt zijn cafeïne, pittig eten, citrus en alcohol.” Je hebt dan vaker het gevoel dat je moet plassen, maar je hebt niet per se méér urine. Dat is een groot verschil met etenswaren en drankjes die werken als diureticum, zoals hierboven uitgelegd.

Lees ook:
Even delen: ‘De uroloog viel stil en trok wat witjes weg van wat ze in mijn blaas zag’

Van welk eten en welke drankjes moet je nou daadwerkelijk veel plassen? De uroloog stelt het volgende rijtje samen. Hoe meer je dit eet of drinkt, hoe meer je de invloed ervan zou kunnen merken.

Eten en drinken waar je écht veel van moet plassen

1. Fruit

Watermeloen, druiven en bosbessen staan bekend als een diureticum. Daarnaast bevatten ze veel water. Het zuur in fruit kan bovendien je blaas prikkelen, waardoor je ook vaker naar de wc moet. Daarom passen bijvoorbeeld limoen en ananas ook goed in dit rijtje.

2. Groenten

Ook komkommers, asperges, bietjes en selderij staan erom bekend je nieren te prikkelen en dus voor meer urine te zorgen. Hetzelfde geldt voor uien en knoflook.

3. Kruiden

“Kruiden als peterselie gaan snel door je lichaam heen en kunnen de waterafgifte van je lichaam verhogen”, aldus uroloog Kavaler. Wat betreft kruidenthee zijn het vooral de ingrediënten paardebloem en hibiscus die je vaker kunnen laten plassen.

4. Frisdrank

Onmisbaar in dit rijtje, is frisdrank. De zoetstoffen en ongezonde chemicaliën prikkelen je blaas. Bevat je drankje ook nog eens cafeïne, dan irriteert het nog eens extra en werkt het als een diureticum. Ook wijst Kavaler op frisdrank met oxaalzuur, “dat een van de oorzaken van nierstenen is.” En vergeet ook de prikkelende werking van koolzuur niet. Dat alles samen, maakt bijvoorbeeld cola een regelrechte plasganger.

Lees ook:
Heb je het koud? Déze thee kun je dan het best drinken

5. Water

Misschien een open deur, maar door veel water te drinken moet je ook veel plassen. Het is belangrijk om voldoende water te drinken. Drink je te veel, dan scheidt je lichaam dat water af als urine en moet je dus meer plassen. Te veel is eigenlijk nooit goed. Zo kun je herkennen dat je te veel water hebt gedronken (en dit moet je dan doen).

Bron | Well + Good
Beeld | Getty

Faye HeijnisGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden