Gezondheid

Waarom je ook na een vakantie in Frankrijk last kan hebben van een jetlag

jetlag-na-vakantie.jpg

Voel jij je op de eerste paar werkdagen na je vakantie vaak minder fit dan ervoor? Grote kans dat dit komt, omdat je tijdens je vakantie een jetlag hebt opgelopen. En dat gebeurt niet alleen wanneer je naar een andere tijdszone reist.

Lichaam in de war

Ook na een vakantie in Spanje of Frankrijk, waar het net zo laat is als in Nederland, kun je last hebben van een jetlag. Dit gebeurt namelijk al wanneer je een paar dagen later naar bed gaat dan gewoonlijk en ook later opstaat. Slaap je tijdens werkdagen bijvoorbeeld van 23.00 tot 07.00 uur, maar tijdens je vakantie meestal van 01.00 tot 9.00 uur? Dan is je lichaam na een paar dagen al flink in de war.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Uitslapers

Dat concluderen Australische wetenschappers die onderzoek deden naar het effect van uitslapen. De Australiërs deden een experiment waarbij proefpersonen in twee groepen werden verdeeld. De eerste groep moest tijdens het weekend net zo vroeg opstaan als op werkdagen. Gemiddeld sliepen zij daardoor zo’n 7,5 uur per nacht. De tweede groep mocht in het weekend lekker uitslapen. Zij krijgen op zaterdag en zondag daardoor zo’n 10 uur slaap. Toch gaf de eerste werkgroep aan dat ze zich, gedurende de eerste dagen na het weekend, fitter voelden dan de groep uitslapers.

Invloed van melatonine

Volgens de wetenschappers is het verschil te verklaren door de natuurlijke aanmaak van melatonine in ons lichaam. Deze stof bepaalt wat je dag en nachtritme is en zorgt ervoor dat je ’s avonds slaperig wordt. Door in het weekend uit te slapen wordt dit ritme verschoven. Daardoor val je ’s avonds minder snel in slaap en duurt het ’s ochtends langer voordat je op een natuurlijke wijze wakker wordt. Je creëert daarmee dus een soort jetlag. Ook wanneer je langere tijd, dus niet alleen in het weekend, laat gaat slapen en later opstaat, blijf je last houden van een jetlag. De aanmaak van melatonine is namelijk ook verbonden aan de aanwezigheid van daglicht: het opkomen en ondergaan van de zon. Met andere woorden: ons lichaam slaapt het best en rust het beste uit wanneer we ’s nachts slapen.

Powernap

Ben je in het weekend echt te moe? Probeer dan wel op tijd op te staan, maar neem ’s middags een powernap van 20 minuten. Dit geeft je lichaam extra energie zonder dat je bioritme van slag raakt. Van een powernap krijg je dus geen jetlag!

Lees ook
Last van oorpijn tijdens het vliegen? Híer komt het door

Bron| Sleep and Biological Rhythms
Beeld| iStock

Ook interessant