Gezondheid

Dit gebeurt er met je lichaam als je een uur langer slaapt dan normaal

uitslapen-dit-gebeurt-er-met-je-lichaam-als-je-een-uur-langer-slaapt.jpg

Sta je normaal altijd om zeven uur op, maar ben je vandaag tot acht uur blijven liggen? Dan kan dat je dag flink beïnvloeden. Niet alleen omdat je misschien wel te laat bent op je werk, maar ook omdat je hersenen niet gewend zijn aan dat extra uurtje in bed.

De gevolgen van uitslapen kunnen veel invloed hebben op je lichaam. Één uur extra slapen in de ochtend kan namelijk je hele slaapritme omgooien.

Uitslapen

Slaapdeskundige Rose MacDowell vertelt Bustle dat wanneer je gaat slapen en weer opstaat net zo belangrijk kan zijn als het aantal uur dat je slaapt. Als je ’s ochtends langer in bed bent blijven liggen, ben je ’s avonds waarschijnlijk een stuk minder moe. Wanneer het dan je normale tijd is om naar bed te gaan, zul je merken dat je waarschijnlijk meer energie over hebt dan anders. Het is moeilijker om in slaap te vallen, waardoor je weer langer wakker blijft.

Slaapritme

Zo blijf je ook ’s ochtends weer sneller langer liggen, waardoor je hersenen daar dan aan wennen. Het kan dan moeilijk zijn om je hersenen te ‘resetten’ en weer in je oude slaapritme te komen. Dus één dag langer blijven liggen is niet zo’n probleem, maar deskundigen raden aan er geen gewoonte van te maken. 

Essentieel voor gezond leven 

En hoewel het verleidelijk is om ’s avonds tóch nog even een extra aflevering van je favoriete serie te kijken of nog héél even dat laatste hoofdstuk in je boek uit te lezen, is het verstandiger om dus toch elke dag rond dezelfde tijd te gaan slapen, en ook op hetzelfde tijdstip weer op te staan. Volgens MacDowell doe je daarmee zowel je hersenen als je algehele gezondheid een groot plezier. Je immuunsysteem functioneert een stuk beter na een goede nachtrust, en je kunt je dan ook meestal beter concentreren. 

Uit Amerikaans onderzoek blijkt daarnaast ook nog dat mensen die vroeg opstaan vaak productiever zijn, gezondere keuzes maken op het gebied van eten én meer bewegen. Er zijn dus voldoende redenen om vroeg je bed uit te komen.

Artikelen van Margriet in je mailbox ontvangen?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Bustle, Inc
Beeld | iStock

Ook interessant