Uit welke voeding haal je antioxidanten? Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Uit déze voeding haal je de meeste antioxidanten

Antioxidanten zijn onmisbaar in je dieet, omdat ze veel gezondheidsvoordelen opleveren. Maar uit welke voeding haal je deze stoffen nou? We zetten het op een rij.

En waarom zijn deze stoffen zo belangrijk?

Wat zijn antioxidanten?

Antioxidant is eigenlijk een verzamelnaam voor een heleboel verschillende vitaminen, mineralen en zogeheten bioactieve stoffen. In totaal bestaan er ruim honderd verschillende antioxidanten, die in veel voedingsstoffen terug te vinden zijn. Omdat het er zo veel zijn, krijgen de meeste mensen er op dagelijkse basis genoeg binnen uit voeding. Het slikken van voedingssupplementen met antioxidanten wordt dan ook afgeraden door het Voedingscentrum.

Het binnenkrijgen van genoeg antioxidanten is erg belangrijk voor je gezondheid, aangezien de stoffen je DNA en weefsel beschermen tegen zogenoemde vrije radicalen. Deze vrije radicalen tasten het DNA en je weefsel aan, en kunnen op den duur hart- en vaatziekten, kanker en schade aan het zenuwstelsel opleveren. Belangrijk dus dat je ze goed beschermt, en dat kan met onderstaande voedingsmiddelen die bomvol antioxidanten zitten.

In welke voeding vind je antioxidanten?

Omdat er zo veel verschillende soorten antioxidanten zijn, vind je ze in verschillende soorten voeding terug. Over het algemeen geldt: hoe ongezonder de voeding, hoe minder antioxidanten je erin terug vindt. In groenten en producten met gezonde vetten zul je dus meer antioxidanten terugvinden, dan in bewerkte chips en snacks uit de frituur.

Onder antioxidanten vallen bijvoorbeeld vitamine C, vitamine E, tannine, seleen en zink. Vitamine C vind je volop terug in citrusvruchten en groenten zoals spruitjes en broccoli, terwijl je vitamine A binnenkrijgt via dierlijke producten of groenten als tomaat, spinazie en boerenkool. Tannine is voornamelijk terug te vinden in druiven, en zink zit verstopt in voedingsmiddelen zoals volkorenproducten en linzen. Datzelfde geldt voor seleen. Veel verschillende voedingsmiddelen dus. Het advies van het Voedingscentrum? Houd een gevarieerd voedingspatroon aan: dan weet je bijna zeker dat je genoeg antioxidanten binnenkrijgt.

Bron | Voedingscentrum

Leonie CollombonGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden