Gezondheid

3 eenvoudige tips tegen vermoeidheid

tips-tegen-vermoeidheid.png

Als je geregeld last hebt van vermoeidheid, kan dat flink vervelend zijn. Vooral geestelijke vermoeidheid door stress en zorgen kan zijn tol eisen. De remedie lijkt dan misschien voor handen te liggen: pak de stress aan, maar dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het is eenvoudiger om te beginnen met het toepassen van onderstaande trucjes tegen vermoeidheid.

Haal beter adem

Mensen die last hebben van stress, hebben vaak ongemerkt een oppervlakkige, hoge borstademhaling. Onbewust haal je in tijden van spanning ook iets sneller adem, waardoor je klachten kunt krijgen die lijken op die van hyperventilatie. Een slechtere ademhaling verstoort de zuurstofbalans in het lichaam, waardoor je aan het eind van de dag een gevoel van uitputting ervaart. Probeer daarom bewust adem te halen. Een rustige, diepe buikademhaling, waarbij je inademt door je neus, werkt ontspannend en maakt stress beter beheersbaar.

Stop met energievretende voeding

Het geheim van een goede energievoorziening gedurende de dag ligt in een evenwichtige suikerspiegel. Als je eet stijgt het glucosegehalte in het bloed. Het hormoon insuline brengt dat weer terug naar normale waarden. Eet je ’s ochtends al veel slechte koolhydraten, zoals een witte boterham met zoet beleg en een glas fruitsap, dan vliegt de bloedglucosespiegel omhoog en probeert je lichaam dat weer te normaliseren. Dat kost veel energie en het is nog ongezond ook.

Beperk tv-kijken en computeren

Heb je moeite met in slaap vallen, probeer dan ’s avonds wat minder lang tv te kijken of achter de computer te zitten. Beeldschermen en alle eroverheen schietende informatie kloppen de maalstroom van je gedachten op en dat bevordert de slaap niet, en dus ook niet je alertheid overdag. Daarbij remt het kijken in het licht van met name een computerscherm de aanmaak van het slaaphormoon melatonine.

Ook interessant