Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Vijf simpele trucjes om elke dag 2000 extra stappen te zetten

vijf-simpele-trucjes-om-elke-dag-2000-extra-stappen-te-zetten.jpg

Voldoende beweging krijgen is een uitdaging voor veel van ons; die 10.000 stappen per dag aantikken is geen eitje. Vooral als je een zittend beroep hebt of thuiswerkt, kan het moeilijk zijn om genoeg te lopen. Gelukkig kun je met een paar kleine trucjes makkelijk 2000 stappen per dag extra zetten.

En ze kosten je niet eens veel tijd!

1. Parkeer een stukje verder weg

Natuurlijk is het makkelijk om te zeggen om de benenwagen te nemen in plaats van dat je de auto pakt, maar we weten dat het lang niet altijd zo simpel is. Wat je wel kunt doen als je met de auto naar een afspraak of gewoon de supermarkt gaat, is je auto een stukje verderop parkeren. Ga dus een keer niet voor dat plekje vlakbij de ingang, maar ga aan de andere kant van de parkeerplaats staan. Zo kun je onbewust wat extra stappen zetten, zonder dat het je veel tijd kost.

Ga je met de bus? Stap dan een halte eerder uit dan waar je eigenlijk moet zijn.

2. Beweeg tijdens het bellen

Ben je overdag veel aan de telefoon? Grote kans dat je dan achteroverleunt op je bureaustoel. Maar sta dan eens op van je bureau en loop wat rondjes op kantoor of door je huiskamer. ’s Avonds kun je telefoongesprekken met familie of vrienden overigens heel goed combineren met een fijne wandeling buiten. Als jij en je beste vriendin of moeder aan het kletsen zijn, zul je voor je het weet meer dan 2000 extra stappen zetten.

Lees ook:
Red je 10.000 stappen op een dag niet? Geen zorgen, dit aantal is ook al voldoende

3. IJsberen kun je leren

Denk er eens over na: hoeveel tijd spenderen we elke keer weer aan wachten? Op de trein, tot je collega klaar is bij het koffiezetapparaat, tijdens het koken; flink wat! Het is natuurlijk aantrekkelijk om in die tijd lekker te gaan zitten. Maar door in plaats daarvan te gaan ijsberen, kun je flink wat extra stappen zetten. Loop tijdens het wachten tot het water kookt bijvoorbeeld even heen en weer door de keuken, en je hebt er zo weer 100 bij. Misschien vinden je huisgenoten of collega’s het minder leuk, maar je stappenteller is er wél blij mee.  

4. Maak wandelen een routine

Of je dagelijkse goal nu 5000, 7000 of 10.000 stappen is; het kan soms best een uitdaging zijn om dat aantal te halen. Maar als je een dagelijkse wandeling onderdeel maakt van je vaste routine, wordt het ineens een stuk makkelijker om die extra stappen te zetten. Probeer bijvoorbeeld je lunchpauze altijd als tijd te nemen voor een wandeling van minimaal 2000 stappen, of loop na het avondeten snel een rondje. Het duurt gemiddeld zo’n 66 dagen tot het een gewoonte wordt, dus je moet wel even doorzetten.

5. Neem een coffee to go

Lekker met vriendinnen een kop koffie of thee drinken op het terras? Heel gezellig, maar de afgelopen tijd wat minder makkelijk en vanzelfspreken. Spreek in plaats daarvan eens af voor een coffee to go. Je haalt een drankje bij je favoriete lunchtentje en neem ‘m mee tijdens een wandeling. Net zo gezellig als zittend koffie drinken, alleen zet je op deze manier zet je voor je het weet ruim 5000 extra stappen.

Bron | Healthline, Flair
Beeld | Getty Images

Margriet Extra

Er ligt weer een nieuwe Margriet Extra in de winkel! Hoewel de zomer helaas nog ver te zoeken is, kun je wél alvast in de stemming komen met deze Zin in zomer-special. Dit themanummer staat boordevol leuke uitjes (gewoon in Nederland), persoonlijke verhalen, zomertrends, onze favoriete producten en nog véél meer. Margriet Extra: zin in zomer ligt nu in de winkel of is online te bestellen via deze link.

Ook interessant