Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Déze 8 trucjes van experts werken echt als je wilt afvallen

deze-8-trucjes-van-experts-werken-echt-als-je-wilt-afvallen.jpg

Gewicht verliezen is lastig, dat weten we allemaal. Je kunt nog zo graag willen, maar soms werkt alleen sporten en gezond eten gewoon niet. Volgens diëtisten zijn er een aantal handige trucjes die het afvallen een stuk makkelijker maken.

Kende jij de tandenpoets-truc bijvoorbeeld al?

Trucjes bij afvallen

Afvallen is voor veel mensen lastig omdat er geen enkel dieet is dat voor iedereen werkt. Gewichtsverlies is geen simpele optelsom van minder eten en meer bewegen, geeft de Amerikaanse voedingsdeskundige Jennifer Cassetta aan tegenover gezondheidswebsite The Healthy. “Er is geen perfecte, passende oplossing die voor iedereen werkt. Misschien is hetgeen dat voor jou werkt nog niet eens bekend als afvalmethode.” Maar er zijn wél een aantal handige trucjes van voedingsdeskundigen die helpen om het diëten makkelijker te maken, welk dieet je ook volgt.

1. Noem het geen dieet

Zolang je gezond en minder eten als een tijdelijk dieet ziet, is het veel lastiger om vol te houden. Voor blijvend resultaat werkt een tijdelijk dieet namelijk niet. Hiervoor moet je de nieuwe manier van eten implementeren in je levensstijl. Bovendien klinkt een dieet vaak ongezellig en als iets wat moet. Terwijl simpelweg iets vaker gezonder koken en fruit eten al snel gewoon zal voelen. Denk daarom na over welke veranderingen jij op de lange termijn vol zou kunnen houden. Kleinere porties eten, meer groenten koken, of tussendoortjes vervangen voor iets gezonds?

2. Check de portiegrootte

Een bepaald ingrediënt of voedingsmiddel volledig uit je leven verbannen – zoals koolhydraten, suiker of chocolade – heeft meestal geen zin. “Ik probeer mijn klanten in te laten zien dat het opgeven van bepaalde voedingsmiddelen niet werkt. Zelfs gezond eten kan je laten aankomen als je er te veel van eet”, legt voedingsdeskundige Tara Collingwood uit. Daarom zijn portiegroottes minstens zo belangrijk als wát er op je bord ligt. Want ook van gezonde dingen als amandelen, olijfolie, avocado en pindakaas kun je maar beter niet te veel eten.

3. Poets je tanden na het eten

Deze had je vast niet verwacht in een lijst trucjes over afvallen, maar het werkt écht. Heb jij na een hartige maaltijd altijd behoefte aan iets zoets? Of kun je die koffie met een koekje in de avond niet missen? Poets dan na iedere maaltijd je tanden. Niet alleen je tandarts zal blij met je zijn, maar je weegschaal ook. Tandpasta neutraliseert namelijk je smaakpapillen, waardoor je minder trek krijgt in (zoete) lekkernijen.

Lees ook:
Dít is waarom je niet op een specifieke plek op je lichaam kunt afvallen

4. Je bord hoeft niet leeg

Misschien is het er vroeger door je ouders ingestampt dat het onbeleefd is om iets op je bord te laten liggen. Laat dat idee varen en stop met volgens de regels eten. Luister in plaats daarvan goed naar je lichaam. Als je met aandacht eet zonder iets zomaar naar binnen te schrokken tot je bord leeg is, zul je beter aanvoelen wanneer je écht vol zit. Stop op zo’n moment dan ook gewoon met eten. “Ik laat altijd wel een paar happen op mijn bord liggen”, legt voedingsdeskundige Collingwood uit. “Zo vermijd je al snel zo’n extra 50 tot 100 calorieën per dag.”

5. Houd bij wat je eet

Diëtiste Rebecca Ditkoff vertelt dat haar cliënten het grootste succes boeken wanneer ze een eetdagboek bijhouden. “Dan pas kun je zien waar de problemen zitten”, legt ze uit. Misschien kom je erachter dat je maar twee keer per week een stuk fruit eet, of dat je je ontbijt regelmatig overslaat. En je ziet óók op welke momenten de ongezonde vreetbuien opsteken. Als je deze dingen weet, kun je veel gerichter veranderingen aanbrengen in je eetpatroon.

6. Eet proteïne bij het ontbijt

Eieren zijn niet voor niets een favoriet voor bij het ontbijt. Uit onderzoek blijkt dat mensen die 30 tot 40 gram proteïne bij het ontbijt eten, tijdens de lunch zo’n 175 calorieën minder binnenkrijgen. Dit komt doordat je door proteïne lang verzadigd blijft. Een hardgekookt eitje, wat Griekse yoghurt, een glas melk of misschien zelfs wat proteïnepoeder door je havermout zijn allemaal slimme manieren om de hele ochtend vol te zitten.

7. Houd de 50/50-regel aan

De helft van je bord moet gevuld zijn met groente, de andere helft met dingen als rijst, pasta, vlees, een eitje of iets anders. Groenten zitten namelijk niet alleen vol vitaminen, maar ook met vezels en water, waardoor je je langer verzadigd voelt.

8. Eet zonder afleiding

Als jij een Netflix-serie aanzet tijdens het eten, dan is de kans groot dat je alles gedachteloos in je mond stopt. Hierdoor kauw je minder goed, wat slecht is voor de spijsvertering. En daarnaast zul je ook minder snel voelen of je vol zit. Daarom kun je beter gewoon aan de eettafel eten, zónder afleiding.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Thehealthy.com
Beeld | Getty Images

Ook interessant