Gezondheid

Net na een maaltijd weer trek? Híer komt dat door (en zo voorkom je het)

net-na-een-maaltijd-alweer-trek-hier-komt-dat-door-en-zo-voorkom-je-het.jpg

Veel mensen zullen het herkennen: je hebt net je lunch achter de kiezen, en eigenlijk vijf minuten later alweer zin in een snack. Hoe kan het dat je soms zó snel al weer trek hebt na een maaltijd?

En nog belangrijker: hoe kun je voorkomen dat je hier last van hebt?

Alweer trek na een maaltijd

Met een hongerig gevoel geeft je lichaam aan dat je honger hebt, en dus eten nodig hebt om goed te kunnen blijven functioneren. Maar bij veel mensen zijn die gevoelens van trek nog wel eens een beetje verstoord, door onder andere je levensstijl, hormonen of een bepaald dieet. Zo kan het dus voorkomen dat je weer trek krijgt in een snack terwijl je de laatste maaltijd net achter de kiezen hebt. We zetten de vier meest voorkomende redenen op een rij:

1. Niet genoeg gedronken

Als je net voldoende gegeten hebt maar tóch nog honger houdt, is het verstandig om eerst een groot glas water te drinken. Soms kunnen je hersenen je namelijk een hongergevoel geven terwijl je eigenlijk enorme dorst hebt. Meestal zul je merken dat een paar minuten nadat je gedronken hebt je hongergevoel ook verdwenen is.

2. Te eenzijdige maaltijd

Als je een flinke maaltijd eet denk je waarschijnlijk dat dat voldoende is om je lang vol te houden, maar zo zit het niet helemaal. Als je maaltijd bestaat uit te veel eenzijdige voedingsstoffen, kan je namelijk ook bij voldoende calorieën nog steeds trek houden. Probeer daarom altijd een maaltijd samen te stellen die bestaat uit koolhydraten, vetten en eiwitten, en vezelrijk is.

3. Niet voldoende volume

Wanneer je eet, rekt je maag uit; hoe meer je eet, hoe verder die uitrekt. Je hersenen krijgen daardoor een seintje dat je lichaam vol zit en dus kunt stoppen met eten. Als je alleen maar heel calorierijke voeding eet die maar weinig volume heeft, zul je merken dat het langer duurt voor je dat volle gevoel krijgt. Daardoor kun je dus een hele maaltijd gehad hebben mét voldoende calorieën, terwijl je hersenen nog niet verzadigd zijn. Daarom is het slim om ook wat volumerijke producten met weinig calorieën toe te voegen aan je maaltijd; denk bijvoorbeeld aan komkommer, sla, spinazie of radijsjes.

Lees ook: Met deze 5 ‘gezonde’ gewoontes kun je volgens een diëtist beter stoppen

4. Hormonale problemen

Ook verschillende hormonen kunnen zorgen voor een onverzadigbare honger. Net voor je menstruatie zul je waarschijnlijk vaak merken dat je meer trek hebt. Dan is het niveau progesteron in je lichaam een stuk hoger, waardoor je meer honger krijgt. Het level van het hormoon oestrogeen – een natuurlijke hongerremmer – is dan juist op het laagst van je cyclus. Niet zo gek dus als je die week niet vol zit na een maaltijd, en nog wel trek hebt in een tussendoortje. Ook kan het zo zijn dat je lichaam te veel van het hongerhormoon ghreline aanmaakt, bijvoorbeeld door een tekort aan slaap of een aandoening die je hormoonniveau laat schommelen.

Trek na maaltijd voorkomen

Hierboven heb je al een aantal opties kunnen lezen die individuele problemen kunnen oplossen. Toch zijn er een paar dingen die bij veel mensen wel een oplossing bieden:

  • Langzamer eten geeft je hersenen meer tijd om te beseffen dat je net gegeten hebt en je maag dus vol is, waardoor je minder behoefte krijgt aan een snack. Met déze 6 tips wordt langzamer eten snel een gewoonte.
  • Niet alleen langzaam eten is belangrijk, ook mindful eten doet wonderen. Zorg dat je gefocust bent op je maaltijd, en bijvoorbeeld niet tussendoor televisie kijkt of berichtjes stuurt op je telefoon.
  • Zorg dat je veelzijdige maaltijden eet, zodat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt en minder last hebt van cravings.
  • Eet regelmatig zodat er niet te lang tussen twee maaltijden in zit. Daardoor kan je hongergevoel zo sterk worden dat het moeilijker te stillen is, en je dus na een maaltijd snel weer trek hebt.

Bron | Healthline
Beeld | iStock

Margriet 32 ligt in de winkel! In dit nummer vind je onder andere een uitgebreid interview met powervrouw Bibian Mentel, acht Japanse puzzels, een dossier oud en jong; wat kunnen we van elkaar leren? en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder extra verzendkosten.

Ook interessant