Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Trek in hartig? Misschien heb je meer eiwitten nodig!

snoepen.jpg

Haal jij je neus op voor chocola, maar kun je van zoute pinda’s geen genoeg krijgen? Misschien heb je meer eiwitten nodig, want je lichaam vraagt dan automatisch om hartige dingen.

Over de hele wereld eten mensen ongeveer evenveel eiwitten, ongeacht hun voedingspatroon. Dit komt doordat het lichaam ‘trucjes’ heeft om te zorgen dat je altijd genoeg eiwit eet.

Onderzoekers waren benieuwd hoe dit kan en lieten proefpersonen zestien dagen lang weinig of juist veel eiwit eten. Daarna schotelden ze hen een buffet voor met zoete en hartige producten.

Aanvalluuuh

En wat bleek? Mensen die weinig eiwit hadden gegeten, hadden bij het buffet een onmiskenbare voorkeur voor hartige producten. Ook reageerden hun hersenen aantoonbaar heftiger op de geuren van hartig eten. Andersom gebeurde hetzelfde: mensen die veel eiwitten hadden gegeten, hadden juist meer trek in en behoefte aan zoet! Het lichaam geeft dus een duidelijk signaal om anders te gaan eten als je behoefte hebt aan, of juist ‘vol bent’ van, eiwitten.

Geen tekort

Voor een eiwittekort hoef je niet bang te zijn. Gemiddeld hebben gezonde mensen per kilogram lichaamsgewicht 0,8 gram eiwit per dag nodig. Dat komt neer op zo’n 56 gram eiwit voor iemand van 70 kilo. Uit de Voedselconsumptiepeilingen blijkt dat Nederlanders gemiddeld meer dan genoeg eiwit binnenkrijgen. Om te bepalen hoeveel eiwitten je gemiddeld nodig hebt, kun je het beste de volgende formule hanteren: 0,8 tot 2 g eiwitten x je lichaamsgewicht.

Hier zitten eiwitten in

Eiwitten kun je zowel uit dierlijke producten als uit plantaardige producten halen. Dierlijke eiwitten zitten vooral in vlees, vis, melk en kaas. Deze bevatten echter ook veel verzadigde vetten. Plantaardige, ‘vetvrije’ eiwitten zitten vooral in brood, graanproducten, peulvruchten, noten en paddenstoelen. 

Lees ook > Wat is de kracht van proteïne?

Ook interessant