Gezondheid

Een rondje wandelen of traplopen, wat is gezonder?

een-rondje-wandelen-of-traplopen-wat-is-gezonder.jpg

Tussen het werken door af en toe even bewegen is heel gezond. Maar mocht je een drukke dag hebben vol deadlines, en ook het benen strekken zo efficiënt mogelijk willen indelen, wat is dan gezonder: een rondje wandelen of traplopen?

Alleen nog de juiste techniek gebruiken en een bezoek aan de sportschool is (bijna) niet meer nodig.

Traplopen gezonder dan wandelen?

Mocht je alleen tijd hebben voor ofwel een rondje wandelen of traplopen, kies in het vervolg dan toch maar de trap. Volgens Martin Gibala, professor kinesiologie aan de Universiteit van Hamilton, is dit de beste optie. Dat komt omdat je meer inspanning nodig hebt om de trap op te lopen dan wanneer je een rondje gaat wandelen. Deze intensiteit is goed voor je hart, bloedvaten en longen. Ook werk je met een paar keer op en neer de trap aan sterke beenspieren, je bilspieren, buikspieren, rug en je balans. Je moet bij traplopen namelijk meer tegen de zwaartekracht werken dan wanneer je over een relatief vlakke grond wandelt. 

De juiste techniek

Voordat je in je pauze fanatiek de trap op en af begint te hollen, is er nog wel een speciale techniek om zo veel mogelijk uit je sportmomentje te halen. Langzaam traplopen is namelijk nog beter. Uit onderzoek blijkt dat je met langzamer traplopen twee keer zo veel energie gebruikt dan bij een rondje wandelen op een normaal tempo. Daarbij is het belangrijk om alle treden één voor één te nemen, in plaats van met grote passen een deel over te slaan. Daardoor verbrand je namelijk de meeste calorieën.

Lees ook: Dit is waarom traplopen zo zwaar is (zelfs als je een goede conditie hebt)

De trap in plaats van de lift

Volgens onderzoek Stef Kremers van de Universiteit van Maastricht zorgt twee keer per dag op kantoor drie trappen op en af lopen al voor een positief gezondheidseffect. Uit een studie van Britse onderzoekers bleek zelfs dat bij jonge vrouwen die vijf werkdagen voor zeven weken lang een hoge trap van 199 traptreden moesten beklimmen, hun cholesterolwaarden in hun bloed bij 13,5 minuut traplopen per dag aanzienlijk verbeterden. Hol dus voortaan niet meteen naar de lift, maar pak het trappenhuis. Of ga als je thuiswerkt een paar keer naar zolder en weer terug, zo hoef je in de sportschool ook niet meer op het stepapparaat. 

Bron | Het Laatste Nieuws, Gezondheid & Co, Daily Mail
Beeld | iStock

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020!
Help jij ons winnen? Stem dan snel

Margriet 41 ligt nu in de winkel! Met deze week: sprankelende herfst make-overs, lekker het bos in, een interview met Nelleke Noordervliet en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant