Gezondheid

Waarom trainen met lichtere gewichten júist voor een beter resultaat zorgt

trainen-gewichten-margriet.jpg

Dat meer niet altijd beter is, blijkt maar weer uit de onderzoeksresultaten van een Britse studie. Daarin staat namelijk dat mensen die graag fitnessen betere resultaten kunnen behalen als ze niet altijd naar de zwaarste gewichten te grijpen.

Lichtere gewichtjes daarentegen blijken veel effectiever te zijn.

Afwisselende sportsessies

Voor het onderzoek van de Universiteit van Lincoln werden gedurende zes weken lang zestien sporters gevolgd. De sportievelingen werden in twee groepen verdeeld: de ene helft mocht een traditionele trainingsmethode volgen, waarbij ze in één keer zoveel mogelijk gewicht moesten heffen, terwijl de andere helft zware én lichte gewichten moesten afwisselen. Vooral deze laatste afwisselende sessies bleken een groot succes te zijn. De laatste groep bleek na zes weken sterker te zijn dan de andere groep, ook al hadden ze met minder zware gewichten gewerkt.

Lees ook: déze sport past het best bij jouw karakter

Meer kans op blessures

“Er zijn veel factoren die kunnen bijdragen aan de prestatie van een sporter, en die factoren wisselen van dag tot dag”, zo reageert hoofdauteur Harry Dorrell. “Denk aan voeding, het aantal uren slaap dat iemand heeft gehad en de motivatie van iemand. Dankzij de afwisselende sessies konden we zien wanneer iemand een dipje had, en daar het gewicht aan aanpassen.”

Meer bleek niet altijd beter te zijn, het draait eerder om een optimaal gewicht op een bepaalde dag.  “Als je te weinig doet, ga je je lichaam te weinig stimuleren. Maar als je te veel op je schouders neemt – letterlijk dan – zal je jezelf vermoeien, wat het risico op blessures verhoogt”, aldus Dorrell.

Goed luisteren naar je lichaam

En die vermoeidheid kan verraderlijk zijn, aangezien je ‘m niet meteen voelt. “Als je keer op keer traint met te zware gewichten, kun je pas na drie weken daar het effect van voelen. Je zal dan merken dat je spieren plots te moe zijn.”

Kortom: het is vooral belangrijk om goed naar je lichaam te luisteren en niet te veel hooi op de vork te nemen.

Bron | Het laatste nieuws
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.   

Ook interessant