Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Interessant: 5 redenen waarom we snoepen en snacken (en wat je ertegen kunt doen)

5-redenen-waarom-we-snoepen-en-wat-je-er-aan-kunt-doen-margriet.jpg

Betrap jij jezelf er regelmatig op dat je gedachteloos een zak M&M’s zit weg te werken terwijl je tv kijkt? En kun je het ook nooit bij één koekje of schaaltje chips houden? Je staat er misschien niet echt bij stil, maar je snoep- en snackgedrag heeft een achterliggende reden.

Dit zijn de meest voorkomende redenen dat mensen snoepen en snacken. En dít kun je ertegen doen.

1. Omdat we gestrest zijn

Volgens Susan Wnuk, een klinisch psycholoog uit Canada, gebruiken veel mensen voedsel om zichzelf te kalmeren en troosten als ze op dat moment een emotie ervaren die ze niet kennen of simpelweg niet willen. “Dit is de reden dat een dreigende deadline, een volle agenda of bezorgdheid over een aankomende gebeurtenis ervoor kan zorgen dat we naar de snoeppot grijpen.”

Wat kun je ertegen doen?

Volgens Wnuk is het belangrijk om de drang om te snoepen te bestrijden én opmerkzaam te zijn. “Sommige van mijn patiënten vinden het nuttig om ‘stop’-bordjes op de deur van een kast of koelkast te plaatsen zodat ze nog eens moeten nadenken voordat ze echt ernaar grijpen. Als je eigenlijk helemaal geen honger hebt dan helpt dit je om even de tijd te nemen om de druk of problemen die op dat moment op je afkomen te evalueren.” Mocht je nu tóch iets willen eten, dan kun je volgens haar het best grijpen naar voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine B, zoals bananen, bonen en linzen. Hiervan is bekend dat ze ook stress bestrijden.

2. Omdat we verdrietig zijn

Je kent het misschien wel: na een relatiebreuk, verlies of andere tegenslag zit je avonden op de bank met een bak ijs, en na een rotdag op werk trakteer je jezelf op een heerlijke brownie of chocoladereep. Het is ontzettend cliché, maar daarom niet minder waar: zodra we ons rot voelen, grijpen we naar eten.

Wat kun je ertegen doen?

Merk jij dat je vaak troost zoekt in eten? En neemt het snoepen toe als je niet lekker in je vel zit? Dan zou je er baat bij kunnen hebben om in een dagboek te gaan schrijven. Dit kan je namelijk helpen om je gevoelens te ordenen en je bewust te worden van je gewoonten. “Het is belangrijk om je te realiseren dat dat voedsel behalve het stillen van honger geen enkel probleem oplost,” aldus Wnuk. Mocht je je nu down voelen én toch naar eten willen grijpen, dan kun je het beste voor volkorenpasta’s of brood gaan om zo de productie van serotonine in je lichaam verhogen. Dit is een neurotransmitter die van nature je humeur verbetert en je geluk verhoogt.

Lees ook:
Verantwoord snoepen? Zo gezond is een handje rozijnen

3. Omdat we iets te vieren hebben

Of je nu een promotie viert met een tafel vol lekkers of jezelf beloont met een zak chips nadat je de was hebt weggewerkt: het is niet per se goed om positief gedrag te belonen met eten. Heel af en toe is natuurlijk niet erg, maar probeer gewoon te voorkomen dat dit een gewoonte wordt.

Wat kun je ertegen doen?

Je kunt jezelf natuurlijk ook op andere manieren belonen dan met voedsel. Boek een lekkere massage voor jezelf of koop eindelijk die schoenen die je al maanden op het oog hebt. En als je dan tóch graag jezelf wilt belonen met eten, doe het dan met een lekker stuk fruit. Daar is je lichaam pas echt blij mee!

4. Omdat we ons vervelen

Eten is een gemakkelijke, enigszins betaalbare én legale manier om plezier te hebben. Je kunt het op elk moment en elke plek doen, dus het is niet zo heel gek dat veel mensen overgaan op eten om zo de dagelijkse sleur van het leven te doorbreken. Het punt is alleen dat je op dat soort momenten helemaal niet daadwerkelijk van je eten geniet en het alleen maar gebruikt om verveling tegen te gaan.

Wat kun je ertegen doen?

Als jij iemand bent die gedachteloos zit te snoepen tijdens een film, dan kan het geen kwaad om je snackmomenten te vervangen door bijvoorbeeld een stevige wandeling te gaan maken of door push-ups te gaan doen tijdens de reclame van een film. Zo voorkom je dat je gedachten afdwalen naar je snoepvoorraad. Probeer daarnaast je plezier te zoeken in andere activiteiten, zoals het oppakken van oude hobby’s.

5. Omdat we uitstellen

“Ik ga hier zo mee aan de slag, maar eerst ga ik een lekkere koffie en brownie halen bij het koffietentje hier om de hoek.” Klinkt dit je bekend in de oren? Je bent niet de enige die hier last van heeft. Voedsel is nu eenmaal een toegankelijke én makkelijke afleiding voor mensen die de neiging hebben om dingen uit te stellen tot het allerlaatste moment.

Wat kun je ertegen doen?

Volgens Wnuk is het vooral belangrijk om regelmatig en gezond te eten. Als je gedurende de dag normale porties eten naar binnen krijgt, dan zal je niet zo snel een hongergevoel hebben of last hebben van een ‘traag gevoel’ doordat je bloedsuikerspiegel daalt. Probeer daarnaast je snoepmomentjes te vervangen door magere eiwitten zoals vis, gevogelte of magere zuivelproducten. Dit helpt om je dopamine- en noradrenaline-gehalte te verhogen. Dit zijn twee van nature voorkomende chemische stoffen in je hersenen, die je alertheid bevorderen en ook je vermogen om je op een taak te concentreren.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Canadian Living
Beeld | Getty

ME1

Margriet Extra: Fit & Slank ligt nu in de winkel! Met in deze special: een compleet fitplan voor een frisse start, 38 slanke recepten, persoonlijke verhalen, work-outs voor binnenblijvers en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant