Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Toen en nu: afvallen en aankomen

toenennu1-jpg.jpg

De beste afvaltips, dieettrends en gezonde maaltjes… Je vindt tegenwoordig overal manieren om de overtollige kilo’s kwijt te raken. Vroeger was dit wel anders. Dit viel ons op toen we de archieven indoken ter ere van het 75 jarig bestaan van Margriet. In een oud pareltje uit 1960 vonden we dit artikel over de beste tips om áán te komen!

Bent u te slank?
Vooral als de tijd van de zomerjurkjes en badpakken aanbreekt, zijn er veel te slanke dames en dametjes die met een ietwat afgunstige blik kijken naar de vrouw, die net niet te dun en net niet te dik is. Ze dromen van een goede fee die hen door een kleine aanraking met haar toverstaf om kan toveren in een volmaakte vrouw.

Hoe eenvoudig zou het zijn als ik nu rustig kon schrijven: ‘zoveel mogelijk eten dames!’ Maar ik weet veel te goed dat dit toch niet helpt. Al die overslanke mensen die veel eten, liters melk naar binnen worstelen en zelfs tegen heug en meug room drinken, komen hierdoor over het algemeen geen pondje aan. Zij krijgen er alleen maar maagklachten door.

Verstandig eten
Magere mensen zijn meestal erg beweeglijk. Als zij in actie zijn, verbruiken ze veel energie, dus zouden ze logischerwijze ook veel calorieën nodig hebben. Het eigenaardige is echter dat de meeste magere mensen tijdens de maaltijden weinig trek hebben en in dergelijke gevallen is het werkelijk verkeerd ze tot eten te dwingen. Zoek het liever in goed verdeelde, kleine porties en licht verteerbaar voedsel. Magere mensen hebben daar veel meer profijt bij dan zware of bijzonder voedzame kost. Een licht hapje staat niet gauw tegen. Bent u te slank, neem dan gerust iets tussen de maaltijden door:

– sneetje koek
– beschuitje met boter en bruine suiker
– beschuitje met boter en kaas
– handje rozijnen
– handje nootjes
– kop soep
– beker yoghurt

Melk is goed voor…
Melk is natuurlijk prima en buitengewoon licht verteerbaar. Maar velen houden er niet van. Het is merkwaardig hoeveel mensen, die melk hard nodig hebben het eenvoudige niet kunnen drinken, terwijl dikkere mensen er vaak dol op zijn. Toch moet u proberen melk te drinken. Waarom zou u de melk niet verwerken in soep, chocoladevla, pudding, een Wiener melange, vruchten milkshake of een pikant kerriesausje? De melksmaak overheerst dan niet.

Rustig aan
Het is vooral belangrijk dat u langzaam eet en goed kauwt. Drink liefst kleine beetjes tegelijk en rust na iedere maaltijd minstens een kwartier, als het kan een half uur, want het eerste half uur werkt de spijsvertering op volle toeren en het is speciaal voor u zo noodzakelijk dat deze niet verstoord wordt. Ga na iedere maaltijd even liggen, of althans rustig en gemakkelijk zitten. Dáár komt u van aan! Dus na het eten niet wandelen of hollen. Rust vaak en maak lange nachten. Doe niet teveel aan sport en kies in ieder geval een rustige sport uit. Ook als u bepaalde lichaamsdelen door gymnastiek wilt ontwikkelen, moet u de oefeningen langzaam en vooral niet te snel of geforceerd doen.

Ook interessant