Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Tips voor een zorgeloos ontbijt

tips-voor-zorgeloos-ontbijten.png

Na een nacht zonder eten is je lichaam toe aan nieuwe energie. Dat maakt het ontbijt een belangrijke maaltijd. Een goed ontbijt zet de darmen aan het werk. Bovendien: wie niet ontbijt, gaat vaak later op de dag wat snoepen. Hoe ziet een gezond ontbijt eruit?

Een voedzaam ontbijt levert ongeveer 300 tot 400 calorieën en verschillende voedingsstoffen, zoals vezels, vitamines en mineralen. Een gezonde basis is brood of ontbijtgranen, zoals brinta, muesli of havermout. Kies hierbij het liefst voor de volkoren varianten, die bevatten de meeste voedingsstoffen. Als broodbeleg kun je bijvoorbeeld kiezen voor magere kaas, magere vleeswaren en andere soorten beleg met weinig calorieën. Daarbij kun je halfvolle melk of yoghurt nemen. En maak de maaltijd af met fruit! Banaan, appel en aardbei zijn heerlijk op het brood of in de yoghurt.

1. Heb je moeite om ’s ochtends vroeg iets te eten? Neem je ontbijt mee voor onderweg. Stop het in een bakje en eet het onderweg in de trein op of bij aankomst op kantoor.

2. Is het elke ochtend hollen en vliegen? Of houd je ervan om zo lang mogelijk in bed te blijven liggen? Maak je ontbijtje dan een dag van tevoren klaar. Om vergeten te voorkomen, plak je desnoods een post-it op je tas of jas.

3. Neem de tijd om rustig van je ontbijtje te genieten, dat is goed voor de spijsvertering. In een hoog tempo je ontbijt naar binnen schuiven is niet verstandig.

4. Heb je (klein)kinderen? Goed voorbeeld doet goed volgen. Ook kinderen hebben een goed ontbijt nodig. Eet daarom in alle rust met kinderen aan tafel. Om tijd te besparen, is het handig om de tafel al ’s avonds te dekken. Dan hoef je alleen nog de gekoelde producten uit de koelkast te pakken.

Bron: Voedingscentrum

Ook interessant