Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Rug recht en niet stampen: met déze zes tips wordt wandelen nog gezonder

rug-recht-en-niet-stampen-deze-zes-tips-wordt-wandelen-nog-gezonder.jpg

Een lekkere avondwandeling of juist als je net wakker bent een luchtje scheppen: veel mensen zijn dol op wandelen. Het is gezond, je hebt er maar weinig voor nodig en je kunt het eigenlijk overal doen. Maar een goede wandelhouding is wel heel belangrijk: met déze zes tips heb jij die ook zo onder de knie.

Je wilt natuurlijk wel álles uit zo’n wandeling halen.

1. Loop rechtop

Het klinkt zo gemakkelijk, maar volgens de experts van Harvard Health is dit een van de belangrijkste factoren bij een goede wandelhouding. Vooral als je al de hele dag voorovergebogen achter een computer aan je bureau zit, kan het juist zelfs onnatuurlijk voelen om rechtop te lopen. Toch is het wel belangrijk: het is beter voor je longen, je ruggengraat en je nek. Let er dus tijdens het wandelen op dat je je rug helemaal uitstrekt. Hoe je dat controleert? Ga staan en leg je duimen op je onderste ribben en je vingertoppen op je heupen. Als je je houding aanpast en merkt dat de afstand tussen die twee groter wordt, weet je dat je rechtop staat. Probeer die houding je hele wandeling vol te houden.

2. Let goed op de houding van je schouders

Ook je schouders zijn enorm belangrijk bij een goede wandelhouding. Met je schouders omhoog span je onnodig spieren in je nek, rug en armen aan; dat is natuurlijk niet de bedoeling. Je schouders moeten naar achteren staan, niet opgetrokken zijn en juist lekker ontspannen aanvoelen. Dat doe je zo: trek je schouders zo hoog mogelijk op richting je oren, duw ze vervolgens zou ver mogelijk naar achteren en laat ze dan weer helemaal naar beneden zakken. Dát is volgens de specialisten van Harvard Health waar je schouders moeten zitten tijdens het wandelen.

Lees ook:
Afvallen? Wandelen werkt uiteindelijk vaak beter dan hardlopen

3. Laat je armen rustig zwaaien

En van de schouders zakken we door naar de armen; de derde tip. Tijdens het wandelen horen je armen rustig met je mee te bewegen, op een zwierige manier. Niet vanuit je ellebogen – zoals veel van ons doen – maar vanuit je schouders. Ook daarom is het zo essentieel dat je je schouders op de juiste manier gebruikt. Laat je armen wel alleen van voor naar achteren zwaaien en zorg dat ze niet hoger dan je borst komen.

Lees ook:
Waarom je juist het beste ’s ochtends kunt gaan wandelen

4. Kijk vooruit, niet omlaag

Natuurlijk moet je goed opletten of er niets is om over te struikelen, maar constant naar beneden kijken tijdens het wandelen, kun je beter niet doen. Het zorgt namelijk voor extra spanning en druk op de spieren in je bovenrug en nek en die wil je juist ontspannen tijdens een wandeling. In plaats van naar beneden, kun je volgens de specialisten beter zo’n vijf á zes meter voor je kijken. Zo kun je nog steeds zien of er niets is om tegenaan te lopen of om over te struikelen, maar lijden je nek en rug er niet onder.

5. Let op de houding van je bekken

Deze hoort eigenlijk bij rechtop lopen: zorg dat je bekken netjes recht onder je lichaam staat. Loop dus niet te ver met je billen naar achter, maar laat je bekken ook niet voor je schouders uit komen. Om te zorgen dat je dit op de juiste manier doet, is het belangrijk dat je je buik- en rugspieren licht aanspant en je schouders netjes naar achteren houdt.

6. Wandelhouding, check

De wandelhouding hebben we gehad, maar de experts hebben nog een laatste tip voor hóe je eigenlijk zou moeten lopen. Zorg dat je netjes je voet afwikkelt van hak naar teen en je voeten niet plat op de grond zet. Eigenlijk is het ’t beste als je bijna niet te hoort dat je loopt, wanneer je aan het wandelen bent. Strek je benen ook niet te ver voor je uit, want dat kan er voor zorgen dat je meer druk legt op je gewrichten. Nette en gecontroleerde stappen zijn dé manier om je kans op blessures te verkleinen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | Harvard Health
Beeld | iStock

Ook interessant