Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Tips voor een goede nachtrust

tips-voor-goede-nachtrust.png

Je linkerzij ligt niet lekker en je rechterzij al helemaal niet. Opeens bedenk je dat je iets op je werk vergeten bent te doen. Zo lig je uren wakker…totdat je wekker weer gaat. Margriet geeft tijdens de Nationale Slaapweek (10 – 15 maart) tips voor een goede nachtrust. 

In Nederland zijn er anderhalf miljoen mensen die leiden aan slapeloosheid. Genoeg reden dus om wat tips te geven dit te voorkomen of te ‘genezen’.

1. Zorg voor de juiste temperatuur

Om diep te kunnen slapen moet je het niet te warm hebben, maar zeker ook niet te koud. Probeer eens een paar weken een warmer dekbed of slaap een tijdje zonder pyjama om te kijken welk effect dat heeft.

2. Beperk de tijd in bed

Blijf zolang je je nog wakker voelt in de huiskamer en ga pas naar bed als je je écht moe voelt. Ga je bed weer uit als je niet kunt slapen. Vergeet de tijd waarop je naar bed ‘hoort’ te gaan, elk mens heeft zijn eigen ritme. Het kan je in het begin slaap kosten, maar uiteindelijk werkt het.

3. Regelmaat

Ga op vaste tijden naar bed en sta op vaste tijden op. Ook in het weekend. Luister goed naar je lichaam; elk mens heeft zijn eigen slaap-waakritme. Zo houd je de biologische klok in vorm.

4. Ga lekker sporten en badderen

Twee tot drie uur voor het naar bed gaan sporten of een warm bad nemen kan helpen. Wissel dit af. Ga bijvoorbeeld de ene dag een rondje hardlopen en de andere dag in bad. Door geregeld te sporten help je je biologische klok.

5. Let op je ademhaling

Je concentreren op je ademhaling vermindert het piekeren. Leg je handen op je buik en adem daarnaartoe. Of probeer elk deel van je lichaam afzonderlijk te voelen – te beginnen bij je voeten – en ‘scan’ dan langzaam naar boven. Ook spierspanning en ontspanning kunnen helpen. Ga alle spieren in je lichaam af en span die even aan, om ze vervolgens los te laten.

Lees ook: 10 redenen om meer te slapen

Ook interessant