Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

10 tips voor een gezonde vagina

low-section-of-woman-relaxing-at-home-in-the-bathtub.jpg

Een gezonde vagina is natuurlijk hartstikke fijn en belangrijk, maar kans op vervelende kwalen down under ligt sneller op de loer dan je denkt. Door de onderstaande tips te volgen blijft jouw vagina gezonder dan ooit tevoren.

Lees ook:
Wat is normaal en wanneer moet je naar de dokter: dít wil je weten over je vagina

1. Draag katoenen ondergoed en nachtkleding

Door ondergoed en nachtkleding van katoen – in plaats van synthetische stoffen – te dragen, laat je alles net iets beter doorluchten. Ook ga je minder zweten in katoen waardoor de kans dat er broeiende bacteriën in je ondergoed ontstaan aanzienlijk kleiner wordt.

2. Veeg op de wc altijd van voor naar achteren

Deze tip is voor velen hoogstwaarschijnlijk al een gewoonte geworden, maar dat maakt hem niet minder belangrijk. Als je van achteren naar voren afveegt kun je namelijk bacteriën die in en rondom je anus bij je vagina brengen, en dit kan zorgen voor vervelende kwaaltjes.

3. Gebruik ongekleurd toiletpapier

Gebruik je regelmatig gekleurd toiletpapier? Dan kun je daar maar beter mee stoppen. Door de kleurstoffen die in dit toiletpapier zitten kan het zijn dat je vagina en de huid daar omheen geïrriteerd raken. In veel gevallen zul je last krijgen van kleine rode bultjes en/of een schraal gevoel.

4. Ga na het vrijen naar de wc om goed uit te plassen

Een belangrijke tip is dat je na het vrijen beter nog even naar het toilet kan gaan om te plassen. Door het vrijen kunnen er namelijk verschillende foute bacteriën in de vagina terecht komen. Door nog even te plassen zorg je ervoor dat de meeste van de bacteriën je lichaam verlaten.

5. Mijd geparfumeerde producten

Wil je graag een gezonde vagina? Probeer dan zo weinig mogelijk én het liefst helemaal geen geparfumeerde producten te gebruiken daar beneden. Vooral wanneer de huid daar gevoelig en kwetsbaar is door bijvoorbeeld scheren is het erg belangrijk dat je alleen producten gebruikt die niet geparfumeerd zijn.

6. Zorg ervoor dat kleding niet te strak zit

Laat die skinny jeans voortaan maar in de kast liggen, want je vagina wordt hier allesbehalve gelukkig van. Door deze strakke kleding kan je vagina minder goed luchten en ontstaan er daardoor eerder infecties door foute bacteriën.

7. Veel gezweet bij het sporten? Verschoon meteen je ondergoed

Heb je je tijdens het sporten flink in het zweet gewerkt? Zorg er dan voor dat je je ondergoed meteen even verschoont. Als je namelijk te lang in je bezwete ondergoed rond blijft lopen, kun je uiteindelijk last krijgen van wat vervelende huidirritatie rondom de vagina.

8. Gebruik alleen zeer milde PH-neutrale zeep en veel water

Vaak is je vagina onder de douche met veel water schoonmaken al genoeg om hem schoon te houden. Om er toch helemaal zeker van te zijn dat het extra goed schoon en fris is, kun je altijd nog een PH-neutrale zeep gebruiken. Deze moet alleen wel zeer mild zijn.

9. Verschoon tampons of maandverband tijdens de 
menstruatie zo regelmatig mogelijk

Door tijdens je menstruatie regelmatig je tampon of maandverbandje te verschonen, voorkom je dat er bacteriën of infecties in en rondom je vagina blijven zitten. Als je te lang wacht met verschonen kunnen de afvalstoffen die tijdens deze periode uit je vagina komen zorgen voor vervelende kwalen.

10. Een gezonde leefstijl zorgt voor voldoende weerstand en daardoor minder kans op narigheid down under

Een gezonde vagina begint bij jezelf. Door een gezonde leefstijl aan te houden bouw je voldoende weerstand op, waardoor de kans dat je narigheid daar beneden krijgt een stuk lager is. Zorg er dus voor dat je voldoende voedingsstoffen en water binnenkrijgt én genoeg beweegt.

Beeld | Getty Images

Ook interessant