Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Met deze 4 tips verminder je de klachten van een jetlag

jetlag.jpg

Nieuwe plekken ontdekken, verre landen bezoeken en nieuwe culturen leren kennen. Reizen is één van de mooist dingen die er is. Maar de vliegreis kan er voor zorgen dat je lichaam flink van slag raakt. Zeker als je door verschillende tijdzones reist.

Hoe kun je die jetlag een beetje de baas blijven?

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.  

Van vermoeidheid tot geheugenverlies

Wanneer je naar een bestemming vliegt waar het meer dan één uur vroeger of later is, kun je al last krijgen van een jetlag. Ons biologische slaap-waakritme raakt door de plotselinge verandering van tijd behoorlijk van slag. Het zorgt er niet alleen voor dat je vermoeid bent, last hebt van slapeloosheid en minder eetlust hebt. Ook Jj spijsvertering gaat anders werken en een ernstige jetlag kan zelfs leiden tot tijdelijk geheugenverlies.

Ernst van de situatie

Hoe veel last je hebt van een jetlag hangt onder andere af van hoe ver en in welke windrichting je vliegt. Naar het oosten vliegen beschouwen de meeste mensen over het algemeen als minder heftig. Dit komt omdat je dan van de zon afvliegt, waardoor het langer licht blijft. Over het algemeen geldt dat je voor elk bijkomend uur tijdsverschil, een dag nodig hebt om te herstellen. Vlieg je dus naar een land waar het zes uur later is? Dan ben je pas na zes dagen van je jetlag af.

Gelukkig zijn er wel een aantal zaken die er aan kunnen bijdragen dat je jetlag minder hevig wordt:

1. Op tijd naar bed

Vertrek jij binnenkort naar een land waar het een flink aantal uren later of vroeger is? Dan doe je er goed aan om je bedtijd vier dagen voor de geplande vlucht aan te passen. Op die manier kan je lichaam alvast een beetje wennen aan een nieuw ritme en heeft het minder tijd nodig om te herstellen. Vlieg je naar het oosten? Ga dan voor je trip twee uur later slapen. In de tegenovergestelde richting kun je het beste eerder naar bed gaan.

2. Preventief ontspannen

Begint de vakantie voor jou pas op het moment dat je op je vakantiebestemming aankomt? Dan wordt het tijd om jou op andere gedachten te brengen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat vakantiestress de gevolgen van een jetlag erger maakt. Je kunt dus maar beter al voor je vakantie beginnen met ontspannen. Als je bij vertrek al vermoeid het vliegtuig instapt, duurt de hersteltijd alleen maar langer. Vermijd stress door eerder naar het vliegveld te vertrekken, een voicememo voor jezelf op te nemen als je het gas uitdraait (dan ben je het écht niet vergeten) en je paspoort in je tas te stoppen.

3. Gelijk overschakelen

Eenmaal aan boord van het vliegtuig kun je het beste je telefoon en horloge gelijk zetten met de tijd van je vakantiebestemming. Probeer dan ook die tijden aan te houden voor je normale ritme. Is het bijvoorbeeld 23.00 uur de tijd van je bestemming? Probeer dan vanaf dat moment ook te gaan slapen. Ook al is het in Nederland nog maar 19.00 uur. Zo wen je alvast aan de nieuwe dagindeling. Slaap je vaak slecht in het vliegtuig? Dan kun je eventueel rekening houden met de vliegtijden. Probeer het zo uit te kienen dat je ’s avonds lokale tijd landt, en meteen naar bed kan gaan.

4. Juiste voeding

Een jetlag kan een flinke impact hebben op je spijsvertering. Probeer daarom voor je vlucht meer kleine en lichte maaltijden te eten in plaats van één grote. Ook kun je koffie en alcohol tijdens de vlucht beter zoveel mogelijk vermijden. Deze drankjes zorgen dat je uitdroogt. En laat dat nou net één van de grootste oorzaken van een jetlag zijn! Probeer zoveel mogelijk gehydrateerd te blijven door veel water te drinken en ga om het halfuur even bewegen.

Lees ook
Dít zijn de gezondheidsrisico’s van reizen met het vliegtuig

Bron| KLM, ANWB, Gezondheidsnet
Beeld| iStock

Ook interessant