Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Met déze tips vermijd je dagelijks onnodige calorieën

67brase6x0w8_selected_wide_1200.jpg

Als je (gezond) wilt afvallen, is het geen nieuws dat je meer moet verbranden dan dat je binnenkrijgt. Makkelijk gezegd, niet zo eenvoudig gedaan. Toch hoeft het niet zo moeilijk te zijn om dagelijks onnodige calorieën te vermijden met een aantal aanpassingen.

We delen vijf manieren om onnodige calorieën te vermijden en het beste uit je calorie-inname te halen.

Onnodige calorieën beperken

Het menselijk lichaam reageert anders op 500 calorieën die je haalt uit een groot stuk taart, dan wanneer je 500 calorieën binnenkrijgt van een goed gevulde salade. Calorieën zijn niet ongezond, want af en toe wat lekkers moet kunnen. Maar structureel teveel calorieën eten is niet gezond. Het aantal calorieën omlaag brengen kun je doen door een aantal simpele aanpassingen.

Vermijd sauzen

Hoe lekker gebakken aardappeltjes ook zijn met mayonaise en ketchup, zijn dit boosdoeners als het aankomt op suikers en vetten. Leer jezelf aan om te eten zonder saus en als je toch een sausje bij je maaltijd wilt, maak deze dan zelf. Ga bijvoorbeeld voor een knoflooksaus op magere yoghurtbasis of een zelfgemaakte guacamole zonder pakjes en zakjes. Je pasta wat romiger maken kan met deze romige saus gemaakt van bloemkool.

Lees ook
Hoeveel calorieën je als vrouw per dag moet eten om (gezond!) te kunnen afvallen

Eet je smoothie

Frisdranken, zoals cola en smoothies uit pak zitten vol met calorieën waar je lichaam niets aan heeft. Deze lege calorieën bevatten veel suiker en daarnaast raak je er niet vol van. Kies daarom voor een zelfgemaakte smoothie, maar houd er rekening mee dat hierin ook veel fruitsuikers zitten. Een glas jus d’orange bevat bijvoorbeeld 110 calorieën, 23 gram suiker en precies 0 vezels. Een sinaasappel bevat 62 calorieën, 12 gram suiker en 3 gram vezels. Fruit eten in plaats van drinken kan je daarom wekelijks honderden calorieën besparen.

Eet bewust

Snelle eters eten per dag gemiddeld tien procent meer calorieën dan langzame eters. Dit komt doordat langzame eters bewuster eten en daardoor meer verzadigd zijn. Neem bijvoorbeeld kleinere hapjes, vraag je af waarom je eet, wat je eet, hoeveel je nodig hebt en focus op smaak. Door met aandacht te eten, kun je honderden calorieën besparen, omdat je lichaam aangeeft wanneer je genoeg hebt gehad.

Maak je favoriete snacks zelf

Bewerkte producten bevatten veel E-nummers waardoor ze een langere houdbaarheid hebben en daarnaast wordt hiermee de kleur en de smaak bevorderd. Er zitten veel overbodige calorieën in en daarom kun je bewerkte producten beter laten staan. Door zelf snacks te maken, weet je precies wat hierin zit. Probeer eens déze tien gezonde alternatieven voor je favoriete snacks.

Vermijd boodschappen doen met een lege maag

Deze tip heb je vast al wel vaker gehoord: doe geen boodschappen met een lege maag. Er bestaat namelijk een grote kans dat je veel dingen koopt, waar je later spijt van krijgt. Natuurlijk is het af en toe niet erg om wat lekkers te halen, zolang het geen gewoonte wordt. Om dit te voorkomen kun je je maaltijden in grote lijnen plannen. Daarmee voorkom je dat je trek krijgt en jezelf niet meer in de hand hebt omdat je al voorbereid bent op wat je gaat eten. Een weekmenu biedt uitkomst met déze tips.

Bron | Men’s Health NL
Beeld | Getty Images

Ook interessant