Gezondheid

Met deze tips ben je in no time van je opgeblazen gevoel af

young-women-laying-on-bed.jpg

Inmiddels hebben wij onze buik vol van zo’n opgeblazen gevoel, dus hier is een aantal tips die je helpen om er heel snel  vanaf te zijn.

Maar, first things first.

Oorzaak

Om van een opgeblazen gevoel af te komen, is het belangrijk om eerst te achterhalen wat de oorzaak ervan is. Op die manier kun je het probleem gerichter verhelpen.

Verkeerde voedselcombinaties

Het kan zijn dat je de verkeerde voedselcombinaties maakt. Denk daarbij aan het klassieke Hollandse trio: aardappelen, vlees en groenten. Die combinatie is namelijk lastig verteerbaar. Kies in plaats daarvan voor koolhydraten in combinatie met groenten, of eiwitten – vlees, vis of vleesvervangers – in combinatie met groenten. Salades met courgette of komkommer werken ook goed tegen een opgeblazen buik. Omdat ze veel water bevatten, kunnen ze helpen om het vastzittende vocht in je buik weg te spoelen.

Teveel frisdrank

Drink je misschien teveel frisdrank? Koolzuurhoudende dranken stimuleren gasvorming in je darmen. Dat zorgt niet alleen voor een opgeblazen gevoel, maar ook voor winderigheid. Tja, dan kunnen we frisdrank maar beter op onze buik schrijven.

Te snel eten

Te snel eten is ook een van de boosdoeners; daardoor kauw je te weinig, zodat het voedsel niet goed verteerd kan worden. Daarnaast adem je op die manier teveel lucht in, wat ook zorgt voor een opgeblazen gevoel. Neem daarom de tijd voor het eten van je maaltijd en probeer ervan te genieten.

Fruit na de maaltijd

Fruit kan ervoor zorgen dat je vertering in de war raakt als je het kort voor of na koolhydraten eet. Het verteert gemakkelijk en snel en daarom is het verstandig om een paar uurtjes wachten met het eten van fruit na je maaltijd. Maar, vruchten als ananas of papaja zijn juist weer bevorderlijk voor een goede vertering.

Bewerkt of voorverpakt

Twee van de belangrijkste stoffen die een opgeblazen gevoel veroorzaken, zijn zout en suiker. Veel bewerkt en voorverpakt voedsel zit daar vol mee. Probeer daarom je zout- en suikerinname onder controle te houden door de blikken, pakken en koelmaaltijden te omzeilen.

Menstruatie

Tijdens je menstruatie kun je ook sneller last hebben van een opgeblazen buik.  Drink dan veel water, blijf sporten, vermijd alcohol en slaap voldoende. Ook helpen eiwitrijke producten zoals kip, zuivel en vis om vrijkomende gassen te verminderen. En kaliumrijke producten zoals bananen of tomaten zorgen ervoor, dat je lichaam geen extra vocht vasthoudt.

Bron: Womenshealthmag
Beeld: iStock

 

Ook interessant