Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Opgeblazen gevoel: dit zijn veelvoorkomende oorzaken én de oplossingen

tips-tegen-opgeblazen-gevoel.jpg

Inmiddels hebben wij onze buik vol van zo’n opgeblazen gevoel: hoog tijd om daar iets tegen te doen. dus hier is een aantal tips die je helpen om er heel snel  van af te zijn.

Maar, first things first: wat is de oorzaak? Pas wanneer je de oorzaak hebt gevonden, kun je doelgericht het opgeblazen gevoel aanpakken.

Een opgeblazen buik

Meestal wijst een opgeblazen buik niet op een ernstige aandoening, maar ongemakkelijk en pijnlijk kan het wél zijn. Het is heel normaal dat er een kleine hoeveelheid gas in je maag- en darmstelsel zit: dat gas ontstaat bij de vertering. Normaal gesproken komt dat gas vanzelf weer naar buiten, in de vorm van een scheet. Wist je dat we er daar wel tien tot twintig per dag van laten? Wanneer je een opgeblazen gevoel hebt, zit er meer gas in je verteringsstelsel dan anders. Dat zorgt voor een ongemakkelijk gevoel en kan soms zelfs pijnlijk zijn.

Oorzaken voor opgeblazen gevoel

Een opgeblazen gevoel kan heel wat verschillende oorzaken hebben: van verkeerde voedselcombinaties tot je menstruatie, van een intolerantie tot te veel frisdrank. Elk van deze oorzaken, heeft net een andere oplossing nodig. Daarom geven we per oorzaak van het opgeblaen gevoel, ook wat tips om dit probleem gericht te verhelpen.

Verkeerde voedselcombinaties

Het kan zijn dat je de verkeerde voedselcombinaties maakt. Denk daarbij aan het klassieke Hollandse trio: aardappelen, vlees en groenten. Die combinatie is namelijk lastig verteerbaar, vooral wanneer je gevoelige darmen hebt. Dat komt omdat het een makkelijker verteert dan het ander.

Heb je vaak last van een opgeblazen gevoel na zo’n maaltijd? Dan kun je beter gaan voor een combinatie van koolhydraten en groenten, óf eiwitten – vis, vlees of vleesvervangers – en groenten. Het is namelijk vaak de mix van eiwitten en koolhydraten die voor problemen zorgt.

Te veel frisdrank

Drink je misschien (onbewust) te veel frisdrank? Ook dat kan zorgen voor een opgeblazen gevoel. Koolzuurhoudende dranken stimuleren namelijk gasvorming in je darmen. Dat zorgt niet alleen voor een oncomfortabel opgeblazen gevoel, maar ook voor winderigheid.

Je ziet het waarschijnlijk al aankomen, maar de enige tip die in dit geval écht werkt is het minderen met koolzuurhoudende drankjes. Beperk het tot één glas frisdrank per dag en drink verder vooral water.

Opgeblazen gevoel door te snel eten

Ook te snel eten is een van de boosdoeners die kan zorgen voor een opgeblazen gevoel. Als je te snel eet kauw je te weinig, waardoor het voedsel niet goed verteerd kan worden. Daarnaast adem je op die manier teveel lucht in, wat ook zorgt voor een opgeblazen gevoel.

Neem daarom de tijd voor het eten van je maaltijd en probeer ervan te genieten. Ga rustig aan de eettafel zitten en leg alle afleidingen zoals telefoons en laptops even aan de kant. Lees hier meer tips om van langzamer eten een gewoonte te maken.

Lees ook:
8 manieren om een opgeblazen buik tegen te gaan zónder medicatie

Intoleranties

Heb je regelmatig last van een opgeblazen gevoel en daarnaast ook buikpijn of andere darmklachten? Dan is het verstandig om naar de dokter of een diëtist te gaan. Samen kunnen jullie ontdekken of je intoleranties of allergieën hebt. Lactose-intolerantie is bijvoorbeeld vaak de boosdoener, maar ook gluten of fructose kunnen de veroorzaker zijn van dit probleem. Als er niet direct duidelijkheid is heb je misschien het Prikkelbare Darm Syndroom. Dan kunnen een eetdagboekje of het FODMAP-dieet soms uitkomt bieden.

Fruit na de maaltijd

Een appel of banaan is toch hartstikke gezond? Dat zeker, maar na een grote maaltijd kan het ook voor een opgeblazen gevoel zorgen. Fruit kan ervoor zorgen dat je vertering in de war raakt als je het kort voor of na langzame koolhydraten eet – denk aan bruine rijst of volkorenbrood. Fruit verteert namelijk gemakkelijk en snel en daarom is het verstandig om een paar uurtjes wachten met het eten van fruit na je maaltijd. Maar het is niet helemaal zwart-wit: vruchten als ananas of papaja zijn juist weer bevorderlijk voor een goede vertering, en kun je dus wél eten.

Duidelijke tips zijn er hier niet, want lang niet iedereen heeft last van een opgeblazen gevoel na het eten van fruit. Heb je dat wel? Dan kun je testen of fruit na de maaltijd de boosdoener is door het simpelweg een paar dagen niet op dat moment te eten. Als je graag fruit als nagerecht eet, kun je dat dan dus beter wat later op de avond eten.

Bewerkt of voorverpakt eten

Twee van de belangrijkste stoffen die een opgeblazen gevoel veroorzaken, zijn zout en suiker. En hoe handig een kant-en-klaar maaltijd af en toe ook is: beel bewerkt en voorverpakt voedsel zit vol met die stoffen. Ze zorgen ervoor dat je meer gassen aanmaakt én vocht vasthoudt: een dubbele oorzaak voor dat jij je wat ongemakkelijk voelt dus.

Probeer om die reden je zout- en suikerinname onder controle te houden door de blikken, pakken en koelmaaltijden te omzeilen. Kook zo veel mogelijk zelf, zodat je precies weet wat je toegevoegd hebt aan je maaltijden.

Opgeblazen gevoel door menstruatie

Ook tijdens je menstruatie kun je sneller last hebben van een opgeblazen gevoel. In dat geval is meestal niet gas, maar vocht de oorzaak. Of een combinatie van die twee dingen. Dat heeft te maken met je hormonen. Tijdens je menstruele cyclus veranderen de vrouwelijke geslachtshormonen, vooral oestrogeen en progesteron, constant. Tijdens je menstruatie kan dit ervoor zorgen dat je extra vocht vasthoudt en wat last krijgt van je darmen.

Drink tijdens je menstruatie dan veel water, ook als je daar door je opgeblazen gevoel geen zin in hebt. Blijf ook voldoende bewegen, vermijd alcohol en slaap voldoende. Ook helpen eiwitrijke producten zoals kip, zuivel en vis om vrijkomende gassen te verminderen. En kaliumrijke producten zoals bananen of tomaten zorgen ervoor dat je lichaam minder extra vocht vasthoudt.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.    

Bron | Women’s Health, AD
Beeld | iStock

Ook interessant