Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Van insectenbeten tot schurende bovenbenen: 8 tips tegen zomerkwaaltjes

smiling-woman-under-blue-sky.jpg

Lange avonden, fluitende vogels, blote voeten… Lang leve de zomer! Helaas kunnen we juist in deze maanden zomaar last krijgen van vervelende klachten die we in de winter níet hebben. Van allergie tot een kwallenbeet: wat doe je tegen die vervelende zomerkwaaltjes?

Ook als je aan het begin van de zomer een kleine apotheek samenstelt met pleisters, hooikoortstabletjes, crème tegen voetschimmel en melatoninepilletjes, kun je nog steeds klachten krijgen.

8 tips tegen zomerkwaaltjes

Wat te doen als deze vervelende zomerse symptomen de kop opsteken? We zetten acht veelvoorkomende zomerkwaaltjes op een rij én geven tips wat je kunt doen wanneer je er last van hebt.

1. Zwelling

Ons lichaam bestaat voor meer dan zestig procent uit water. Als dat vocht door de warmte niet voldoende wordt afgedreven, kan vochtophoping in benen, voeten of handen het gevolg zijn, ook wel oedeem genoemd. Steun- of compressiekousen kunnen helpen bij gezwollen benen. Ze zorgen voor een gelijkmatige drukverdeling en goede bloeddoorstroming in de benen. De benen in bed of op de bank iets hoger leggen dan de rest van het lichaam wil ook helpen. Drink verder veel water om het vocht te helpen afvoeren. Tijdens een reis in de auto of het vliegtuig zijn reiskousen een aanrader. De continue druk van deze kousen stimuleert de bloedsomloop in de benen, waardoor de kans op reizigerstrombose kleiner wordt. Ook kan het helpen om thee te drinken van brandnetelblad, berkenblad, guldenroede, peterselie en/of komkommerzaad.

2. Een koortslip in de zomer

Veel mensen hebben juist in de zomer last van een koortslip. Vaak komt dit door een verminderde weerstand en die kan weer ontstaan door blootstelling aan uv-straling. UV-straling beschadigt namelijk cellen die betrokken zijn bij de afweer van infecties met bacteriën en virussen. Ons afweersysteem werkt daardoor minder goed. Een lipproduct met SPF kan dit voorkomen, maar als het toch zover is, kunnen L-lysine supplementen goed helpen. Dit is een essentieel aminozuur die herpes (en het terugkeren ervan) vermindert en ook preventief is te gebruiken. Veel last? Dan kan een valaciclovir-kuur helpen, die alleen via de huisarts verkrijgbaar is. Deze werkt het best als er meteen mee wordt begonnen als de eerste tinteling opkomt en de kuur volledig wordt afgemaakt.

3. Zonneallergie

De zon geeft ons dat gezonde kleurtje, waardoor we er uitgerust en stralend uitzien, maar de zon kan net zo goed vervelende allergieën veroorzaken. Een rode huid met witte blaasjes of bultjes die vreselijk jeuken bijvoorbeeld. Meestal is het niet ernstig en trekt het vanzelf weer weg, maar vervelend is het wel. Als het een tijdje warm en zonnig is geweest, treedt de allergische reactie meestal niet meer op. Een zonneallergie wordt veroorzaakt door UVA-straling, dus smeren met een zonnebrandmiddel dat alleen uv B-stralen tegenhoudt werkt niet. Bovendien kan het juist worden veroorzaakt in combinatie met een chemische stof in de zonnebrandcrème. Kies liefst voor een natuurlijke zonnebrandcrème voor de gevoelige huid, die beide soorten straling tegenhoudt. De huid koelen met natte doeken geeft verlichting. De huisarts kan medicatie voorschrijven als de klachten heel hardnekkig zijn en ernstiger zijn dan ‘gewone zomerkwaaltjes’.

4. Warmtebultjes

Warmtebultjes – ook wel heat rash, warmte-uitslag of milaria rubra genoemd – worden in tegenstelling tot zonneallergie niet veroorzaakt door zonlicht, maar door transpiratie. In dit geval is het niet prettig voor de zweetklierkanaaltjes in de huid als deze worden ‘afgesloten’ door een laag zonnebrandcrème of kleding die weinig ruimte laat voor ventilatie. Op die manier raken de zweetkliertjes geïrriteerd en zelfs ontstoken, met deze warmtebultjes als resultaat. Kortom: doe rustig aan met crèmes en draag luchtige kleding.

5. Slapeloosheid door de warmte

Als de temperaturen extreem hoog zijn, kan dat je overdag sloom en lusteloos maken, maar de nachten zijn dan zeker ook geen pretje. De ideale slaapkamertemperatuur is tussen de 16 en 19 graden, dus laat overdag in elk geval de gordijnen dicht om te vermijden dat het te warm wordt. Open tijdens de koelere momenten het slaapkamerraam om frisse lucht te laten circuleren. Als het warm is, stijgt de lucht naar boven. Dus hoe lager in huis slapen deze dagen mogelijk is, hoe beter. Een ventilator is ook fijn, zeker een met een timer zodat ‘ie op een gegeven moment vanzelf uitgaat. Daarnaast kunnen melatoninetabletten zeker helpen om dieper en rustiger te slapen.

Lees ook:
5 tips van een slaapexpert om óók tijdens warme nachten lekker te slapen

6. Schurende bovenbenen

Natuurlijk transpireren we meer als het warm is. Dat kan zorgen voor een pijnlijke uitslag aan de binnenkant van de bovenbenen. Van irritatie en jeuk tot blaren, schaafwondjes en rode bultjes. Dit heeft overigens niets te maken met gewicht, maar vooral met de stand van de bovenbenen tijdens het lopen. Draag een kort strak broekje of dunne legging onder je jurk of rok om het schuren te voorkomen. Verder kan talkpoeder verlichting geven. Ook kan het helpen om de huid juist zo glad mogelijk te maken met bijvoorbeeld vaseline, massageolie of bodylotion. Er zijn hier ook speciale crèmes voor op de markt. Zijn er toch pijnlijke plekjes ontstaan? Zorg dan dat de huid afkoelt, bijvoorbeeld met een koud kompres of washandje. Dep de huid droog en laat aan de lucht drogen. Zijn de wondjes weer dicht, gebruik dan een verzachtende crème.

Lees ook:
Pijnlijke schuurplekken op je bovenbenen? Dít kun je dan het beste doen

7. Zonverbranding

Zonnebrand is misschien wel de meest voorkomende gezondheidsklacht tijdens de zonnigste maanden van het jaar. Belangrijk ter voorkoming is dik genoeg smeren. Te dun smeren geeft namelijk niet de graad van bescherming die via de SPF op de verpakking wordt vermeld. Weet ook dat een zonnebrandproduct van voorgaande jaren geen goede bescherming meer biedt. De algemene richtlijn om voldoende te smeren is elke paar uur een handvol zonnebrandcrème voor het gehele huidoppervlak.

Ga liefst direct uit de zon als de huid rood begint te worden. Koel de huid met natte (hand)doeken of met een lauwe douche. Een verbrande huid kan gepaard gaan met hoofdpijn. Drink voldoende water en blijf in een koele ruimte. Gebruik eventueel een aftersunproduct om de huid te verkoelen. Liever geen dikkere ‘normale’ crème, omdat deze juist kan verhinderen dat de huid afkoelt. Zijn er zelfs blaren ontstaan? Blijf dan voorlopig uit de zon, kom er niet aan en prik ze niet door. Meestal helen ze vanzelf.

8. Insectensteken en insectenbeten

Zeker op de camping ontkom je niet aan beestjes, maar denk ook aan muggen in de slaapkamer, teken in de natuur of wespen op het terras. Insectenbeten zijn typische zomerkwaaltjes. Gestoken door iets ongevaarlijks? Koel met ijs en dep met azijn om de jeuk tegen te gaan. In uitzonderlijke gevallen kun je via een tekenbeet de ziekte van Lyme oplopen, maar als een teek binnen 24 uur wordt verwijderd, is de kans op lyme erg klein. Gestoken en daarna last van een gezwollen gevoel in de keel of kortademig? Dat kan een allergische reactie zijn op een gifstof. In zo’n geval is het belangrijk om naar het ziekenhuis te gaan voor een adrenalinespuit. Als de steek of beet extreem pijnlijk is of ademhalen moeilijk wordt, schakel dan direct de EHBO-post of arts in.

Tekst | Michèle Bevoort
Beeld | Getty Images

Dit artikel over zomerkwaaltjes verscheen eerder in Margriet 36 – 2021. Dit nummer nabestellen kan via lossebladen.nl.

Ook interessant