Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Déze tips helpen tandenknarsen te verminderen

tips-tegen-tandenknarsen.jpg

Tandenknarsen lijkt misschien een onschuldige gewoonte, maar voor je tanden en je kaak is het slecht nieuws. Je kunt hiermee namelijk je tandglazuur beschadigen, een gevoeliger gebit krijgen en het zorgt voor slijtage van je tanden. Daarnaast kun je hierdoor ook slechter slapen. Hoogtijd om dat tandenknarsen daarom aan te pakken en daarvoor delen we een paar handige tips. 

Van koffie vermijden tot de juiste werkhouding: ook déze onverwachte dingen helpen bij overactieve kaakspieren.

Tips tegen tandenknarsen

Als je af en toe met je tanden knarst is er geen reden tot paniek. Maar als dit een vaste gewoonte wordt en je hier klachten door ervaart, is het goed om actie te ondernemen. Allereerst is het belangrijk om de oorzaak van het tandenknarsen te achterhalen. Komt dit door stress? Heb je veel spanning op je kaakspieren? Of komt dit bijvoorbeeld doordat je overdag veel kauwt? Hoe bewuster je je hiervan bent, hoe beter je het aan kunt pakken. En daarvoor hebben we een paar tips tegen tandenknarsen op een rijtje gezet.

Probeer te ontspannen

Hoewel er verdeeldheid is over wat tandenknarsen precies veroorzaakt, is het wel duidelijk dat je dit meer doet als je stress hebt. Dat heeft ermee te maken dat je ’s nachts alle gebeurtenissen van de dag verwerkt. Daarom is het goed om stress zoveel mogelijk te vermijden en voor het slapengaan voldoende tijd te nemen om te ontspannen. 

Kaakspieren masseren 

Daarnaast helpt het masseren van je overactieve kaakspieren om ze te ontspannen, zodat je minder gaat tandenknarsen. Dit doe je bijvoorbeeld door je vingertoppen bij je kaakgewricht op je wang te zetten vlakbij je oren. Maak vervolgens zachte ronddraaiende bewegingen. Verder zijn er op het internet nog een hoop andere video’s te vinden met hoe je zelf je kaken kunt masseren. Verder helpt het stretchen van je nek en een warme kruik (of kop thee) tegen je kaak ook om de boel te ontspannen. 

Laat je onderkaak loshangen 

Veel mensen die tandenknarsen hebben ook in rust de hele dag hun tanden op elkaar. Dat lijkt niet veel kwaad te kunnen, maar je zet hierdoor je kaakspieren onnodig hard aan het werk. Probeer voortaan zoveel mogelijk om je onderkaak los te laten hangen, zodat deze ontspant. In principe zouden je tanden elkaar in rust alleen tijdens het slikken kort aan moeten raken. Lukt het je niet om je onderkaak los te laten hangen? Dan tipt Gezondnu om het puntje van je tong tussen je tanden te steken, je kaak van links naar rechts te bewegen of je wangen vol te blazen met lucht. 

Lees ook:

Zeven onverwachte dingen die kunnen zorgen voor kiespijn

Niet te veel kauwen 

Tandenknarsers kunnen voedingsmiddelen waarop je veel moet kauwen, zoals kauwgom of hard brood, beter links laten liggen. Daarnaast kan kauwen op (harde) voorwerpen zoals een pen of nagelbijten het knarsen verergeren. Dat komt omdat je kaakspieren gewend raken om de hele dag door hard te werken, waardoor ze dit ’s nachts voortzetten.

Vermijd stimulerende producten 

Uit onderzoek is gebleken dat tandenknarsen gerelateerd is aan een overprikkeling van je centrale zenuwstelsel. Daarom helpt het om stoffen die het zenuwstelsel prikkelen zoveel mogelijk te vermijden. Dat zijn bijvoorbeeld:

  • Cafeïne
  • Roken (tandenknarsen komt twee keer zo vaak voor bij rokers)
  • Overmatig alcohol drinken 
  • Drugsgebruik
  • Sommige medicatie (dit kan een bijwerking zijn, neem daarom je medicatie eens onder de loep als je denkt dat dit hierdoor komt)

Een goede werkplek 

Je verwacht het misschien niet, maar je werkplek en tandenknarsen hebben meer met elkaar te maken dan je denkt. Bij een slechte werkhouding, bijvoorbeeld als je te veel voorovergebogen zit, belast je je nek en schouders. En die spanning op je spieren kan er weer voor zorgen dat ook je kaakspieren het ’s nachts druk hebben.

Bron | Gezondnu, Vraagdetandarts.nl, Tandenknarsenbitjes.nl
Beeld | Getty Images

Margriet 45 ligt nu in de winkel! Daarin lees je onder andere een interview met Tooske Ragas, gesprekken met moeders en dochters over vrouw-zijn toen & nu, de mooiste herfstwandelingen én antwoorden op 20 vragen over (gezond) gewicht. Haal ‘m snel in huis of bestel deze Margriet online zonder verzendkosten.

Ook interessant