Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

’s Nachts last van kramp in je kuit? Zo voorkom je het

nachtelijke-kramp-in-kuit.jpg

Diep vertrokken naar dromenland en dan ineens wakker schieten met kramp in je kuit. Overdag is het al niet zo’n pretje, maar de nachtelijke variant kan je slaapritme behoorlijk verstoren. Sommige mensen hebben hier zelfs elke nacht last van. Hoewel de oorzaak vaak niet helemaal te achterhalen is, zijn er wel een paar tips om nachtelijke kramp in je kuit zo veel mogelijk te voorkomen. 

Van de juiste schoen tot de beste slaaphouding: zo voorkom je kramp tijdens het slapen. 

Nachtelijke kramp in je kuit

Zowel overdag als bij nachtelijke kramp in je kuit trekken je spieren zich plotseling samen. Dit kan een paar seconden tot minuten duren en behoorlijk pijn doen. Bij kramp zijn de zenuwen in je kuit waarschijnlijk extra gevoelig en actief, waardoor je zenuwen een seintje geven aan je spieren en zich samentrekken. Vooral vrouwen, zwangere vrouwen en ouderen met bloedvaat- of zenuwproblemen hebben vaker last van nachtelijke kramp in de kuit.

Waarom vrouwen vaker worden geteisterd door deze kwaal is vooralsnog niet duidelijk. Naast nachtelijke kramp in je kuit kan dit ook in je voeten ontstaan. Naarmate je ouder wordt, komen spierkrampen veelal vaker voor. Zo’n 30 tot 50 procent van de 65-plussers heeft wekelijks last van dit soort spierkrampen. 

Kramp ’s nachts voorkomen

Gelukkig zijn er tips die kunnen helpen om nachtelijke kramp in je kuit te voorkomen. Zo helpt het om ’s nachts een andere slaaphouding uit te proberen, waarbij je benen iets hoger liggen. Dat doe je door een kussen onder je onderbenen te leggen. Ook kan het helpen om op je zij te slapen met je benen opgetrokken. Probeer ook eens om de dekens aan het uiteinde van het bed los te maken. 

Oefeningen voor het slapengaan 

Daarnaast kan het helpen om voordat je naar bed gaat een warm bad te nemen, je kuit te masseren en een paar rek- en strekoefeningen te doen. Hierdoor maak je de spieren losser en stimuleer je de doorbloeding. 

Hydrateren 

Om nachtelijke kramp in je kuit te voorkomen is het belangrijk om overdag genoeg water te drinken. Probeer zo’n 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken en het liefst zo min mogelijk alcohol. 

Minder intensief sporten 

Als je vaak last hebt van kramp kan het ook helpen om tijdelijk iets minder fanatiek of intensief te sporten. Kuitkramp kan namelijk ook ontstaan door overbelasting of oververmoeidheid van je spieren. 

De juiste schoen

Als laatste kan de juiste schoen wonderen doen. Als je schoenen je voeten en benen goed ondersteunen belast je je kuiten minder, waardoor ze ook minder snel vermoeid raken. 

Lees ook: Heb jij last van etalagebenen? Dít wil je weten over deze vaataandoening

Wat te doen bij nachtelijke kramp 

Hebben de bovenstaande tips niet geholpen en schiet je ’s nachts toch wakker met kramp in je kuit? Dan kun je het beste uit bed stappen en voorover leunen met je handen tegen de muur. Probeer je been naar achter te strekken, waarbij je voet en hiel op de grond blijven staan. Hou deze positie vast tot de kramp wegtrekt. Blijf je liever in bed? Ga dan recht op zitten en trek met je hand je tenen naar je toe. 

Medicatie tegen kramp

Er zijn maar weinig bewezen medicijnen die echt helpen bij kuitkramp, en vaak hebben deze bijwerkingen. Misschien heb je wel eens gehoord dat vitamine B, kalk en magnesium zouden werken. Maar alleen bij zwangere vrouwen kan magnesium soms een uitkomst bieden, al kunnen deze als bijwerkingen wel diarree, misselijkheid en braken veroorzaken.

Mocht je hele ernstige nachtelijke krampen hebben en hierdoor slecht slapen, dan kun je het beste advies van de huisarts vragen. Mogelijk kan het medicijn Hydrokinine dan een oplossing bieden. Voor sommige mensen zorgt dit voor minder kuitkrampen, al neemt de pijn hierdoor niet af en kan het voor onder andere misselijkheid, overgeven, oorsuizen, slecht zicht en duizeligheid zorgen. 

In sommige gevallen kunnen de medicijnen amlodipine en nifedipine tegen een hoge bloeddruk ook zorgen voor kuitkramp. Bespreek met je huisarts of je mogelijk over kunt stappen naar een ander medicijn als je hier veel last van hebt. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.          

Bron | Thuisarts, Arts en Zorg, PlusOnline
Beeld | Getty Images

Margriet 14 ligt nu in de winkel! In dit Pasen-nummer vind je daarnaast ook de lekkerste recepten en leukste DIY’s voor Pasen, lente-fietsroutes door heel Nederland, tien pagina’s puzzelen, een 4-weken krachtplan en natuurlijk nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant