Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Met déze tips van een neurowetenschapper kun je je geheugen beschermen

geheugen-beschermen.jpg

Net zoals je doet met je lichaam, is het ook belangrijk om voor je hersenen te zorgen. Iedere dag creëren we talloze herinneringen, waarvan we hopen dat ons brein deze opslaat en we deze op oudere leeftijd weer naar voren kunnen halen. Met een aantal kleine dingen kun je je geheugen goed beschermen.

Want een gezond brein zorgt ervoor dat we dierbare herinneringen beter kunnen koesteren.

Geheugen beschermen

De herinneringen die we dagelijks creëren wil je graag beschermen. Of het nu gaat om tijd doorbrengen met familie en vrienden, dingen die je leert of de verjaardag van je huisdier. Als je namelijk dierbare herinneringen vergeet, kan dat invloed hebben op onze geest en op het vertrouwen in onszelf. Het is namelijk ontzettend balen als je een dierbare foto verliest, want een foto stond voor een herinnering en die koesterde je door ernaar te kijken.

Door goed voor je hersenen te zorgen, voorkom je dat je dierbare herinneringen verliest. Je geheugen beschermen kun je eenvoudig doen door het aanbrengen van wijzigingen in je dagelijkse routine. Dr. Sarah McKay is neurowetenschapper en vertelt haar tips aan de website Body and Soul.

1. Zorg voor voldoende slaap

Hoewel het logisch klinkt, is het voor veel mensen moeilijk om tot rust te komen en voldoende slaap te krijgen. Toch is voldoende slaap essentieel voor het verwerken van nieuwe informatie en het vormen van langdurige herinneringen. Als je voor een langere periode niet goed slaapt, kan dit leiden tot slechte focus en aandacht, waardoor het moeilijk wordt om nieuwe informatie op te slaan. Regelmatig slapen zal ervoor zorgen dat je hersenen veerkrachtig blijven tegen veroudering en geheugenverlies op latere leeftijd.

Lees ook:
Slimme voeding: dít eten houdt je hersenen gezond

2. Haal vaker herinneringen op

Ons gevoel van welzijn zit vast in ons geheugen. Het vermogen om persoonlijke gebeurtenissen uit het verleden op te roepen, staat bekend als een autobiografische herinnering. Deze kunnen veranderen, omdat ons zelfgevoel ook continu verandert. Daarom kun je herinneringen beter koesteren door oude fotoalbums te bekijken, oude dagboeken te lezen of erover te praten met familie en vrienden.

3. Ontspan regelmatig

Ontspannen doe je ook voor je brein; zo kunnen je hersenen nieuwe informatie verwerken. Het ervaren van stress kan namelijk het langetermijngeheugen aantasten. Plan daarom wekelijks rustige momenten in door iets te doen wat stress verlicht of een activiteit die je leuk vindt. Dit kan mediteren zijn, een kopje koffie drinken, wandelen in de natuur of een boek lezen. Zolang je maar rust vindt.

4. Bewaar je herinneringen digitaal

Als het gaat om herinneringen die we hebben gemaakt, zijn deze meestal tastbaar. Zoals oude foto’s, brieven en snuisterijen. Deze herinneringen brengen ons terug naar de tijd en plaats van toen. Je wilt deze items natuurlijk niet verliezen of beschadigen. Het is daarom belangrijk om opties te hebben om de herinneringen te beschermen die voor ons het meest dierbaar zijn. Kun je digitaliseren en de foto’s bewaren op een harde schijf? Doe dat dan voor de zekerheid.

5. Zorg goed voor je lichaam

Door goed voor je lichaam te zorgen, zorg je indirect ook voor de gezondheid van je hersenen. Volgens dr. McKay is voldoende slaap, gezond eten, bewegen, contact maken en ontspannen de sleutel tot het creëren van een gezond brein. Probeer bovenstaande tips langzaam in je routine te brengen zodat het een tweede natuur wordt. Want met een gezond brein kun je je geheugen beschermen en bewaar je kostbare herinneringen voor de toekomst.

Bron | Body and Soul
Beeld | Getty Images

Ook interessant