Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dankzij deze tips gaat het je wél lukken om ‘met mate te genieten’

matigen.jpg

Het alles-of-nietsprincipe. Weken (of dagen) lang overtuigd diëten of fanatiek sporten en vervolgens na één kleine terugval twee keer zo hard terugvallen in je oude gewoonten. Een gematigde levensstijl is voor veel mensen moeilijk. Maar waarom eigenlijk? En hoe zorg je ervoor dat je het de volgende keer wel volhoudt?

Hoewel challenges zoals ‘dertig dagen geen alcohol’ en ‘sport jezelf in tien dagen fit’ goed zijn voor je gezondheid, zijn ze over het algemeen niet heel effectief. Veel mensen vallen na het behalen van zo’n uitdaging weer in hun oude gedrag en belonen zichzelf door dubbel zo hard te genieten van oude gewoonten. ‘Gewoon matigen’, is een stuk effectiever dan een tijdelijke beperking.

Moeilijk met mate genieten

Toch hebben veel mensen hier moeite mee. “Dit komt omdat ‘met mate genieten’ toch een beetje haaks staat op het hele concept van genieten”, legt Roel Hermans van het Voedingscentrum uit aan RTL Nieuws. “We willen nou eenmaal zo vaak en zoveel mogelijk genieten. Dat gebeurt onbewust en automatisch en het overrulet al snel je gecontroleerde gedrag van gezonder eten of meer bewegen.” Bovendien voelen we ons er volgens de expert niet comfortabel bij. “Matigen gaat in het begin bovendien vaak gepaard met gevoelens van verlies. Dat voelt natuurlijk niet prettig. Het vraagt om een behoorlijke dosis zelfcontrole. Die zelfcontrole wordt echter regelmatig op de proef gesteld, omdat onze omgeving ons continu prikkelt om juist níet te matigen.”

Bewustwording

Niet alleen onze omgeving maakt het lastig, ook ons eigen gedrag. We willen onszelf best een tijdje iets ontzeggen, maar na verloop van tijd willen we ons voor dit harde werk belonen. Ook gebeurt het vaak dat het effect van een tijdje bewust eten of hard sporten tegen begint te vallen, waardoor we de motivatie verliezen. “Die gedachten zijn hardnekkig en gaan automatisch”, zegt Hermans. “Wil je dus verandering aanbrengen in je gedrag, dan moet je je eerst bewust worden van deze gedachten.”

Gedragsverandering

Maar hoe zorg je dat je een gematigde levensverandering wel volhoudt? “Mijn advies is om jezelf eerst af te vragen waarom je aan de slag wil met bijvoorbeeld je eet- of beweeggedrag”, vervolgt de deskundige. “Benader je nieuwe gedrag positief. Matigen betekent dat je iets minder gaat doen, niet dat je het helemaal niet meer mag doen.” Ook raadt hij aan goed na te denken over je valkuilen. “Uiteindelijk gaat het er om dat je oude, hardnekkige gewoonten afleert en ze vervangt voor nieuwe, gewenste gewoonten. Leren matigen speelt hierin een belangrijke rol.”

Afwijken van de groep

Daarnaast is het belangrijk om je bewust te worden van de invloed van je omgeving. Dus regelmatig nee zeggen tegen bijvoorbeeld een biertje of bitterbal. “Als je wilt matigen zul je soms moeten afwijken van de groep. Daar kunnen je vrienden iets van vinden of op reageren. En daar moet je wel weerbaar voor zijn of worden.”

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | RTL Nieuws
Beeld | iStock

Ook interessant