Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid Tips & Tricks

Vaker thuis door de lockdown: zó blijft de luchtkwaliteit optimaal

woman-in-kitchen-opening-the-window.jpg

Door de nieuwe maatregelen werken de meeste mensen weer vanuit huis, maar dat niet alleen. Je spreekt ’s avonds ook vaker thuis af met familie of een vriendin, omdat de horeca om acht uur sluit en je soms geen zin hebt om in één uur tijd een diner naar binnen te werken. Het is daarom belangrijk dat de luchtkwaliteit in je huis goed is, anders kun je daar vervelende klachten aan overhouden.

Gezondheidsnadelen slechte luchtkwaliteit

Een slechte luchtkwaliteit in huis kan voor verschillende gezondheidsklachten zorgen. Denk bijvoorbeeld aan benauwdheid of een zuurstofgebrek, wat funeste is als je je goed wil concentreren tijdens het thuiswerken. Een droge mond of droge ogen zijn ook symptomen, maar het kan zelfs astma of hart- en vaatziekten veroorzaken. Daarnaast zorgt een slechte luchtkwaliteit ook voor een niet al te frisse geur in huis, en dat wil je natuurlijk ook niet.

Lees ook: Nog schadelijker dan gedacht: luchtvervuiling heeft direct invloed op je hersenen

Gevaren

Pas op met schadelijke stoffen. Bouwen, renoveren en klussen zijn niet bepaald de meest gezonde activiteiten. Verf inademen is bijvoorbeeld erg ongezond, maar ook nadat je karwei geklaard is, kunnen sommige chemicaliën in schoonmaakproducten, verf of geurige luchtverfrissers in de lucht blijven hangen. Ook kan de lucht in huis vervuilt raken door koolmonoxide, fijnstof en allergenen als pollen of huidschilfers van huisdieren. Wist je dat er tegenwoordig zelfs sensoren zijn die de CO2-concentratie, de luchtvochtigheid en vluchtige stoffen zoals verf en schoonmaakmiddelen opsporen in je woning? Conclusie: goed luchten dus!

Tips voor een goede luchtkwaliteit

1. Goed ventileren van je ruimte. Om goed te kunnen nadenken, sporten, of kortom gezond te kunnen leven, is voldoende zuurstof in de lucht essentieel. Zorg voor goede ventilatie, zoals een luchtzuiveringsinstallatie en zet luchtroosters, kiepraampjes of mechanische ventilatie open. Ook kun je het beste de ramen aan het begin en eind van de dag openzetten voor wat frisse lucht.

2. Regelmatig schoonmaken. Wat ook helpt is regelmatig het stof verwijderen in je huis – dus goed schoonmaken. Dat geldt ook voor het vervangen van je beddengoed en het laten reinigen van banken of vloerkleden. Sommige mensen zijn namelijk gevoelig voor mijten die zich voornamelijk in matrassen, tapijten en lakens verstoppen. Ook hier geldt dat goed luchten belangrijk is, zodat het vocht dat je tijdens je slaap produceert niet in je beddengoed blijft zitten. Vocht kan namelijk nog meer mijt veroorzaken.

3. Zo min mogelijk chemische middelen gebruiken. Gebruik zoveel mogelijk natuurlijke schoonmaakmiddelen en luchtverfrissers zonder chemicaliën en vergeet niet om af en toe ook het filter van je ventilatiesysteem te reinigen.

Lees ook: We moeten weer thuiswerken: zó doe je dat gezond

4. Planten in huis. Een luchtvochtigheidsgehalte van 40 tot 60 procent is perfect. Zet bij te droge lucht een luchtbevochtiger of een paar grote, groene planten neer. Planten verbeteren de luchtvochtigheid in huis en zuiveren de lucht door overdag CO2 in zuurstof om te zetten.

5. Gezond verwarmen van je huis. Een slecht werkende boiler of afvoerbuizen die slecht zijn aangesloten of lekken, kunnen meer CO2 uitstoten dan gezond is. Het aantal doden door CO-vergiftiging is vorig jaar zelfs gestegen. Laat dus regelmatig je boiler en verwarmingsketel controleren door een erkend bedrijf.

Te hoge luchtvochtigheid?

Een te hoge luchtvochtigheid in huis kan schimmel veroorzaken. Oudere mensen en kinderen kunnen dan snel last krijgen van hun ademhaling. Piepende ademhaling, veelvuldig hoesten en slijm in de neus- en keelholte zijn enkele voorbeelden van gezondheidskwaaltjes. Verminder de vochtigheid door mechanische ventilatie aan te zetten tijdens het koken of douchen. Hang de was zoveel mogelijk buiten of gebruik in de winter een droger en zet in de winter de kamerthermostaat niet onder de 15 graden.

Bron | De Telegraaf
Beeld | Getty Images

Ook interessant