Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dit is waarom het tijdstip waarop je eet effect heeft op je slaap

tijdstip-eten-invloed-op-slaap.jpg

Misschien heb je wel eens gehoord dat bepaalde voeding je slaapkwaliteit kan bevorderen of juist verstoren. We hoeven je bijvoorbeeld vast niet meer te vertellen dat een kopje koffie voor het slapengaan geen wonderen doet voor je nachtrust. Maar wist je ook dat eten op een bepaald tijdstip invloed heeft op je slaap? 

Experts leggen je uit hoe je je biologische klok hiermee helpt of juist tegenwerkt. 

Het tijdstip van eten heeft invloed op je slaap

Ga jij standaard om 18:00 uur aan tafel? Of kan het nog wel eens wat later worden? Blijkbaar heeft het tijdstip van eten direct invloed op je biologische klok en daarmee dus ook op je slaap. Je biologische klok of biologische ritme is namelijk het 24-uurs ritme, dat onder andere je metabolisme, lichaamstemperatuur en eetlust bepaald. Slaapexpert Sophie Bostock legt aan Well + Good uit dat als we eten, dat invloed heeft op onze biologische klok. Dat komt omdat je lichaam hierbij signalen doorgeeft aan je spieren, lever, hart en nieren om aan de slag te gaan. Oftewel: je lichaam krijgt een seintje om te werken, niet om te slapen. Als je dus eet vlak voor het moment dat je wil gaan slapen geef je je lichaam en biologische klok tegenstrijdige signalen af. Je lichaam moet namelijk nog even wakker blijven om die maaltijd te verwerken. 

Om je lichaam voor te bereiden op wanneer het aan de slag moet, probeert je biologische klok te voorspellen wat er gaat gebeuren. Als jij telkens op (hele) onregelmatige tijden eet, dan is dat voor je lichaam heel lastig om hierin een ritme te vinden.

Gezondheidsklachten

Doordat je je biologische klok hierdoor op de lange termijn ontregelt, kan dit gezondheidsproblemen opleveren. Zo legt neurowetenschapper en slaapspecialist Allison Barger uit dat het al bewezen is dat de grootste bedreiging van mensen met nachtdiensten gewichtstoename, zwaarlijvigheid, en stofwisselingsstoornissen zoals diabetes type 2 zijn. Ook slaaponderzoeker Rebecca Robbins bevestigt dit. Zij legt uit dat consistentie erg belangrijk is voor je lichaam. Dat geldt zowel voor vaste slaaptijden als maaltijden. Dus niet alleen op tijd stoppen met eten voor je gaat slapen, maar ook op regelmatige tijden ontbijten, lunchen en avondeten zorgen ervoor dat je biologische klok beter zijn werk kan doen. 

Lees ook: Dit is de invloed van de biologische klok op vergeetachtigheid

Je slaapkwaliteit verbeteren met je etenstijd 

Het belangrijkste om je slaapkwaliteit te verbeteren, is dus om consistent te zijn met de tijdstippen waarop je eet. Probeer om elke dag ongeveer op hetzelfde moment te eten, zodat je lichaam weet wanneer het bepaalde brandstof binnenkrijgt. Daarnaast kunnen de volgende tips ook helpen:

Eten als het licht is

De dagen worden steeds korter en het wordt steeds sneller donker. Toch is het volgens wetenschappelijk onderzoek beter voor je lichaam om alleen te eten en drinken als je actief bent en als er licht is. Je lichaam krijgt als het donker is namelijk een seintje om te rusten en slapen. Probeer daarom het liefst om ontbijt, lunch en avondeten te nuttigen als er buiten daglicht is. 

Als je op onregelmatige tijden werkt, bijvoorbeeld met nachtdiensten, dan is dit natuurlijk een stuk lastiger. Bostock raadt in dit geval af om alleen te eten als het licht is. De expert adviseert om meerdere kleine maaltijden gedurende de dag te eten, in plaats van drie grote maaltijden. Dit voorkomt dat je snel zin krijgt in suiker en vet wanneer je moe bent. Probeer ook om die kleine maaltijden op vaste tijdstippen te eten. 

Genoeg rusttijd

Daarnaast is het belangrijk om je lichaam genoeg tijd te geven om eten te verteren en uit te rusten, voordat je gaat slapen. Volgens Robbins kun je het beste ten minste twee uur voor het slapengaan stoppen met eten. 

Consistentie op vakantie

Op vakantie is het lastig om je aan je vaste routine van thuis te houden. Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook te maken met een tijdsverschil dat je lichaam in de war kan brengen. Bostock raadt aan om je in dit geval zo snel mogelijk aan te passen aan het nieuwe ritme. Dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan, want je biologische klok kan zich volgens Bostock in 24 uur maar ongeveer één uur aanpassen. Naast dat je in een vreemd bed ligt, kan ook je ontregelde ritme je slaapkwaliteit tijdelijk verstoren.

Bron | Well + Good
Beeld | Getty Images

Margriet Podcast Onder Artikelbeeld

Nu op Margriet.nl: nieuwe afleveringen van ‘Mijn verhaal’ de podcast! In dit tweede seizoen van de indrukwekkende podcastserie gaan we wederom in gesprek met vrouwen met een bijzonder verhaal. Met verhalen over verlies, bijzondere liefdes en ingrijpende ervaringen. Beluister vanaf 1 september iedere woensdag een nieuwe aflevering op Margriet.nl/podcast.

Ook interessant