Gezondheid

Tien tips voor meer werkplezier

werk-mevrouw.jpg

Heb je fijn en interessant werk? Houden zo! Ben je er minder over te spreken, dan kun je daar vaak zelf verandering in brengen. Hieronder tien suggesties.

  1. Een goede plek is het halve werk
    Gelukkig vinden de meeste mensen hun werk leuk. Uit een studie door onderzoeksbureau Effectory kwam dat Nederlanders hun werk gemiddeld een acht geven. Een fijne werkplek speelt daarin een belangrijke rol. Dus zorg voor een bureau waar je je lekker voelt, vier je verjaardag met een traktatie, maak geregeld een praatje met de collega met wie je hard kunt lachen 
en leg je favoriete (gezonde) snacks in je bureaula. En als je koffie of thee haalt vóórdat je de computer aandoet, er eens goed voor gaat zitten en denkt: ik heb het goed voor elkaar, dan vallen die 143 nieuwe mails best mee.
  2. Te veel
    Staat er te veel op je to-dolijst? En weet je chef dat? Of wil je niet zeuren? Doe toch maar wel. Een leidinggevende heeft niets aan overwerkte medewerkers. Schrijf op wat je allemaal doet op een dag, welke invloed het heeft op je gedrag en de kwaliteit van 
je werk, en wat er redelijk eenvoudig van je takenlijst af zou kunnen. Of vraag advies in hoe je de zaken efficiënter kunt aanpakken. Grote kans dat hij of zij graag meedenkt.
  3. Toon ambitie
    Het werk is af, je hebt iedereen twee keer koffie gebracht en tevergeefs gevraagd of je iets kunt overnemen. Verveling ligt op de loer. De remedie: bedenk wat je nog zou willen leren of welke taken je zou willen toevoegen. Zo laat je zien dat je gemotiveerd bent en je werk serieus neemt, kortom dat je ambitie hebt. En daar mag je werkgever blij om zijn. Want volgens Lidewey van der Sluis, hoogleraar strategisch talent management, zijn karakter en houding – die een grote rol spelen bij ambitie – bepalender voor de productiviteit dan alleen kennis en kunde.
  4. Neem een kantoorhond
    Zzp’ers hebben de vrijheid. Om te werken wanneer ze 
willen, te werken waar ze 
willen en met wie. Met hun hond bijvoorbeeld. Wie een losse werkplek of kantoor huurt, kan soms ook zijn 
trouwe viervoeter meenemen. De voordelen? Uit onderzoek door Virginia Commonwealth University blijkt dat huisdieren stressverlagend zijn. De hond uitlaten levert frisse lucht en beweging op en het aaien van hond of kat werkt ontspannend. Dat zal de reden zijn dat ook hippe bedrijven zoals Google en Amazon een bedrijfshuisdier hebben.
  5. 90-minuten-focus
    Noeste werker? Acht of tien uur doorbuffelen zonder pauze levert minder goed werk op dan een à twee uur geconcentreerd werken. Neem daarna een korte pauze. Ook een lunchpauze van drie kwartier tot een uur in de buitenlucht verdient de aanbeveling. De Amerikaanse auteur van managementboeken Tony Schwartz pleit voor een pauze na negentig minuten. Schakel tijdens de negentig minuten elke vorm van afleiding uit. Je kunt je telefoon en mail uitzetten en een hoofdtelefoon opzetten met muziek of vogelgeluiden, waardoor je je beter kunt concentreren. Loop na negentig minuten weg van je werkplek voor koffie, een praatje of ga – als je zzp’er bent – de deur uit voor een boodschap.
  6. Wacht niet op het functioneringsgesprek
    Het functioneringsgesprek is een eigenlijk niets meer dan een formalisering van de dagelijkse praktijk. Als je leiding wilt geven of wilt meewerken aan een project, uit dat dan niet pas tijdens het functioneringsgesprek. Neem het voortouw als er plannen worden gemaakt of geef je op voor een project. Dat zijn de beste argumenten om tijdens het functioneringsgesprek je punt te maken; die vacature voor projectleider is je op het lijf geschreven, dat heb je in de praktijk al laten zien!
  7. Onregelmatig werk? 
Zo blijf je fit
    Werk je in de zorg en heb je nachtdiensten en weekenddiensten, dan kan dat een grote invloed op je gezondheid 
hebben. Je slaapt korter, gaat er anders door eten en je sociale leven kan eronder lijden. De FNV raadt aan om voor het 
slapen niet te zwaar te eten, na je nachtdienst meteen een zonnebril op te zetten zodat je niet te wakker wordt, ’s nachts vooral eiwitten en koolhydraatarm te eten, alcohol te vermijden en soms een powernap te doen. En beweeg zoveel mogelijk tijdens je nachtdienst.
  8. Doe zoals de Scandinaviërs
    Scandinaviërs hebben niet alleen gevoel voor design, 
ze hebben ook veel plezier in hun werk, zo blijkt uit onderzoek door de Verenigde Naties (2016). Omdat plezier in je werk voor meer levensgeluk zorgt, loont het om van onze noorderburen af te kijken. Bijvoorbeeld als het om pikorde gaat. Zo ontbreekt het veel bij organisaties in Scandinavische landen aan 
hiërarchie. Er wordt meer samengewerkt in plaats van voor de baas gewerkt. De afstand tussen collega’s is daardoor kleiner en het onderlinge contact groter.
  9. Mens erger je niet
    De collega die altijd klaagt en luidkeels uitweidt over door jou gemaakte fouten, de collega die onterecht met de eer strijkt, de leidinggevende die alleen maar gelijk krijgt op basis van zijn of haar 
positie; bijna iedereen heeft wel een 
collega die irritatie opwekt. De beste 
remedie: erger je niet, maar tolereer. Als je goed in je vel zit, kun je iemand die zich zo afwijkend gedraagt op afstand houden. Zie zijn of haar gedrag als 
zwakte, niet als bedreigend of als een persoonlijke aanval. Probeer liever een goede relatie op te bouwen zodat je er niet te veel last van hebt. Damage control geldt in dit geval als aanbeveling.
  10. Je kúnt het
    Iets leren of iets nieuws proberen geeft een kick. Dus steek, ondanks je podiumvrees, je hand op als je leidinggevende vraagt wie de presentatie wil doen. Dit geeft achteraf extra zelfvertrouwen; je vond het spannend, maar bleef overeind. De volgende keer gaat het je waarschijnlijk gemakkelijker af. Soms lukt dat 
overigens niet en blijven de spanning en stress niet te harden. Dan is de conclusie: dit hoort niet bij mij. Het bijhouden van en opdoen van nieuwe kennis draagt in elk geval bij aan plezierig werken. Uit onderzoek van CBS en TNO blijkt dat 
23 procent van de werknemers zegt de kennis of vaardigheden te missen om hun werk goed te doen. Zij zijn vaker ziek of hebben burn-outklachten.

Dit artikel is afkomstig uit Margriet 2018-19. Benieuwd naar alle 20 de tips? Je kunt deze editie nabestellen via Magazine.nl.

Ook leuk en interessant om te lezen

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op Margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant