Gezondheid

Zó voorkom je rugklachten bij het thuiswerken

rugklachten-bij-thuiswerken-met-deze-tips-voorkom-je-dit.jpg

De komende tijd moeten we natuurlijk zo veel mogelijk thuiswerken. Misschien vind je het stiekem wel heerlijk om in je vertrouwde omgeving te werken. Een minpunt: vaak heb je thuis niet zo’n lekkere bureaustoel die perfect is afgesteld op je bureau, zoals op kantoor. De grootste valkuil van thuiswerken is dan ook het ontwikkelen van rugklachten. 

Met deze tips kun je rugklachten door het thuiswerken voorkomen:

Thuiswerken? Zorg voor goede werkplek 

Ga op zoek naar een fijne plek in huis om te werken. Het is misschien verleidelijk om met je laptop op de bank neer te ploffen, maar dit is natuurlijk niet het beste voor je werkhouding. Hierdoor kun je snel nek- en rugklachten krijgen. De keukentafel lijkt misschien een logischere oplossing, maar ook hier heb je vaak niet de juiste afstelling tussen je stoel en laptop. Probeer daarom creatief naar oplossingen te zoeken. Zet bijvoorbeeld je laptop op een paar boeken om ‘m op ooghoogte te krijgen. Of plaats een steuntje onder je voeten om rechtop te blijven zitten. Wanneer het zonnetje schijnt is het verleidelijk om je laptop voor het raam neer te zetten. Helaas is de kans groot dat je dan toch veel met je ogen gaat knijpen en hoofdpijn krijgt. Probeer dit dus te vermijden.

Blijf in beweging 

Om tijdens het thuiswerken je rugklachten zo veel mogelijk in te perken, in het handig om tussen het werken veel in beweging te blijven. Zeker als je geïmproviseerde werkplek voor je houding niet ideaal is, is het verstandig om je lichaam af en toe even los te maken. Loop tussen het werken even een rondje en doe wat rek- en strekoefeningen om je spieren soepel te houden. Of probeer het zittend werken af te wisselen met staan. Klinkt misschien een beetje vreemd, maar probeer bijvoorbeeld eens je laptop op de strijkplank neer te zetten. 

Lees ook: Verplicht thuiswerken: zo blijf je productief én houd je het gezellig

Neem pauzes

Een valkuil voor veel mensen die thuiswerken is om zich niet aan pauzes te houden, die je normaal op kantoor wel hebt. Natuurlijk sla je een lunchpauze niet snel over, maar vaak hou je dit thuis korter of ben je ondertussen toch nog aan het werk. Neem dus echt even de tijd en zet desnoods een timer. Ook de korte pauzes door bijvoorbeeld een klein praatje met je collega te maken heb je thuis niet. Probeer ook tijdens het thuiswerken af en toe heel even te stoppen, om vervolgens beter terug in je concentratie te komen. Hierdoor trek je je lichaam ook even uit een verkrampte werkhouding, zodat je de kans op rugklachten beperkt en je spieren minder belast. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Radar, RTL Nieuws, Libelle
Beeld | iStock

Ook interessant