Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

6x theesoorten waardoor jij beter kunt slapen

6x-theesoorten-waardoor-jij-beter-kunt-slapen.jpg

Een goede nachtrust is ontzettend belangrijk. Maar kun je niet goed in slaap komen of word je steeds wakker? Dan zijn er verschillende theesoorten waardoor je beter kunt slapen.

Weinig slaap heeft invloed op je algehele gezondheid, tijd om daar iets aan te doen.

Thee drinken voor het slapengaan

Het 24 uur per dag verbonden zijn zorgt voor een overmatige hersenactiviteit waardoor je angsten en stress kunt ervaren. Thee zorgt ervoor dat we de mogelijkheid hebben om deze nerveuze toestanden, die veroorzaakt worden door angst, te reguleren. Een kop thee drinken is een goede manier om rust te krijgen die onze hersenen nodig hebben.

Er wordt aangeraden om thee in zijn natuurlijke vorm te drinken. Je kunt vele soorten kruiden kopen die geschikt zijn om thee van te maken. De verschillende theesoorten die je kunnen helpen om te slapen zijn heel gemakkelijk te maken. Zó doe je dat:

  • Verwarm eerst ongeveer 250 milliliter water in een pannetje tot het kookt;
  • Voeg de kruiden toe die je wilt gebruiken, dit kan zowel vers of gedroogd zijn;
  • Laat het 10 minuten koken;
  • Haal de pan na 10 minuten van het vuur en laat het nog een paar minuten trekken;
  • Zeef de thee en geniet er met kleine slokjes van;
  • Je kunt eventueel honing toevoegen om het zoeter te maken.

Lees ook: Bewezen: thee drinken zorgt voor een gezond en gelukkig leven

Theesoorten

Veel mensen kunnen beter slapen door verschillende theesoorten te drinken die een onspannende werking hebben. De ontspannende eigenschappen worden verhoogt als je een mengsel dringt van verschillende planten:

1. Muntthee
Door de sterke geur van muntthee wordt dit kruid vaak gebruikt in de aromatherapie. Ook wordt het aangeraden om gevallen van angst en speciale gevallen van stress te behandelen. Het is een goed middel om een betere nachtrust te krijgen omdat het ontstekingsremmers en kalmerende stoffen bevat.

2. Citroenmelisse
Citroenmelisse heeft een zure geur maar helpt je om diep te kunnen slapen. Het wordt ook gebruikt in de aromatherapie vanwege de kalmerende eigenschappen.

3. Kamille en linde
Als je last hebt van slapeloosheid door spijsverteringsproblemen helpt een mengsel van kamille en linde daarbij. Linde staat bekend als een natuurlijk kalmerend middel en kamille kalmeert maagproblemen en helpt bij de spijsvertering. Ook beschikt het mengsel over ontstekingsremmende en antibacteriële eigenschappen.

4. Passiebloem en valeriaan
Als je last hebt van nachtmerries of angsten en daardoor vaak wakker schrikt, kun je het beste thee drinken gemaakt van passiebloem en valeriaan om van deze problemen af te komen. Passiebloem bevat anxiolytica wat werkt als een natuurlijk kalmeringsmiddel en valeriaan is één van de bekendste natuurlijke kalmeringsmiddelen. Hoewel de smaak niet heel lekker is, wekt het wel slaap op en vermindert het nervositeit.

5. Citroenmelisse, valeriaan en munt
Naarmate we ouder worden, kan het zijn dat we geen diepe lange slaap kunnen krijgen. Een mengsel van 500 ml water, citroenmelissebladeren (1 eetlepel), valeriaanwortel (2 eetlepels), muntblaadjes (1 theelepel) en honing (1 theelepel) wordt aangeraden om weer beter te kunnen slapen. Maak de thee zoals hierboven is uitgelegd en verdeel de thee in verschillende porties zodat je het vlak voor het slapengaan kunt drinken.

6. Valeriaan, rozemarijn en citroenmelisse
Als je een slaapstoornis hebt als gevolg van een lichte depressie, kan de volgende thee je wat meer rust geven. Maak een mengsel met 500 ml water, verse valeriaanbladeren (1 eetlepel), valeriaanwortel (1 eetlepel), verse rozemarijnbladeren (1 halve eetlepel), verse citroenmelissebladeren (1 eetlepel) en honing (1 eetlepel). Maak de thee zoals hierboven is uitgelegd en drink het 15 minuten voordat je naar bed gaat.

Kalmerend

Al deze theesoorten zijn zeer gunstig voor het lichaam omdat ze helpen om giftige stoffen af te drijven. Ook bevatten ze kalmeringsmiddelen en remmen ze zenuwinteracties die slaapstoornissen veroorzaken waardoor je beter zult slapen. Slaap lekker!

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Gezonderleven.com
Beeld | iStock

m46

Margriet 46 ligt nu in de winkel! Met deze week: het nieuwe samenwonen, 13 vragen aan de plantendokter, opvallende first ladies en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant