Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Kan thee van slablaadjes je écht helpen om beter te slapen?

kan-thee-van-slablaadjes-je-echt-helpen-om-beter-te-slapen.jpg

Romaine sla-thee, klinkt het jou smakelijk in de oren? De meeste mensen waarschijnlijk niet, maar tóch drinken steeds meer mensen het. Deze thee van slablaadjes zou je volgens sommigen namelijk helpen om beter te slapen.

Maar is dat ook écht zo?  

Thee van slablaadjes

Op de social media-app TikTok is het drinken van dit slaapverwekkende drankje een ware hype. Het maken van de thee van slablaadjes is net zo gemakkelijk als je denkt: je wast een paar blaadjes Romaine sla, stopt ze in een mok en giet er kokend water overheen. Laat het tien minuten staan, en drinken maar. Kort na het drinken van de thee, zou je vanzelf voelen dat je enorm slaperig wordt. Een bijzonder nieuw ritueel voor in de avond, maar werkt het ook?

Waarom romaine sla?

Dat thee van slablaadjes mogelijk de nachtrust kan verbeteren, komt niet helemaal uit de lucht vallen. In 2017 ontdekten Koreaanse wetenschappers dat Romaine sla een ontspannende werking had. Daardoor zou het kunnen helpen je gemakkelijker in slaap te brengen. Maar – een belangrijke side note: het onderzoek werd gedaan bij muizen en er werd gebruik gemaakt van een versterkte variant van bepaalde stoffen in deze slasoort.

Dat je beter kan slapen na het drinken van deze thee, zou namelijk komen door lactucine, een rustgevenede en kalmerende stof die daarnaast ook nog pijnstillend werkt. Toen de muizen in de studie lactucine-extract uit sla kregen, sliepen ze beter én langer dan soortgenoten die het niet hadden gehad. Maar: het ging hier om muizen die een speciaal supplement met een grote hoeveelheid van de stof kregen.

Lees ook:
Waarom op de grónd slapen geen slecht idee is

Weinig bewijs

Hoe zit dat dan met Romaine sla-thee? De kans dat thee van slablaadjes dezelfde hoeveelheid van die stof bevat, is volgens diëtiste Abby Cannon maar klein. Tegen Mind Body Green vertelt ze dat de blaadjes waarschijnlijk maar weinig van die stof afgeven in heet water, terwijl het in de studie gedroogd en vervolgens vermalen tot supplement werd. Er is dus maar weinig bewijs dat de thee je echt een betere nachtrust geeft.

Iets om te proberen?

Hoewel sommige slasoorten dus een stofje bevatten dat ervoor zorgt dat je misschien makkelijker slaapt, is de kans klein dat zo’n glas warm water met wat Romaine sla écht wat voor je zal doen. Je hebt namelijk flink wat van dat slaapverwekkende stofje nodig voordat het effect heeft, en dat haal je niet uit deze thee van slablaadjes. De kans is dus groot dat het om een placebo-effect gaat: omdat je dénkt beter te slapen, verbetert je nachtrust ook echt.

Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen; baat het niet dan schaadt het in dit geval gelukkig ook niet. Of thee gemaakt van slablaadjes ook echt lekker is, dát is weer een ander verhaal. Misschien toch maar gaan voor een ander voedingsmiddel dat mogelijk kan zorgen dat je beter slaapt? Of misschien kun je beter deze tips van slaapexpert Alies Coster opvolgen. Slaap lekker!

Bron | Mind Body Green
Beeld | Getty Images

Margriet 26 ligt nu in de winkel! Met daarin deze week álles over het strand. Van de leukste stranden in Nederland tot aan juttersgeheimen. Verder ook: wat te doen als je kind gaat scheiden, slanke zomerrecepten, wanneer je gek van geluid wordt en natuurlijk nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant