Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Waarom het slim is om veel thee te drinken tijdens kerst

waarom-het-slim-is-om-veel-thee-te-drinken-met-kerst.jpg

Ondanks dat kerst dit jaar misschien op een iets andere manier gevierd gaat worden, zullen we allemaal op onze eigen manier genieten tijdens deze dagen. Maar hoe kunnen we de feestdagen zo gezond mogelijk doorkomen? Veel thee drinken met kerst kan helpen, en zo zijn er nog een aantal handige trucs.

Voedingsdeskundige Rhian Stephenson geeft advies.

Het kerstdiner

Volgens Stephenson is het vooral moeilijk om je in te houden tijdens het feestdiner. Dit komt door de vaak uitgebreidere samenstelling en de uiteenlopende voedingsstoffen die je daarmee binnenkrijgt. Het is natuurlijk heerlijk om alles op tafel even te proeven. Alleen is zo’n mix van allerlei voedsel niet altijd goed voor je spijsvertering. “Koolhydraat-, vet- en eiwitrijke combinaties zijn een nachtmerrie voor je spijsvertering en zorgen ervoor dat je je traag, ongemakkelijk en opgeblazen voelt.” Haar tip om dat opgeblazen gevoel te voorkomen? Kies voor koolhydraatrijke gerechten (pasta, aardappelen, rijst) in combinatie met groenten óf voor proteïnerijke gerechten (vlees en vis) met groenten.

Het dessert tijdens kerst

Na dat heerlijke diner komt hét struikelblok, iets waar jij misschien wel het meest naar uitkijkt: het dessert. Er komen de heerlijkste toetjes op tafel en misschien ook wel verrukkelijke likeuren en probeer daar dan maar eens nee tegen te zeggen. Stephenson geeft als tip om tóch eerst bij jezelf na te gaan of het nagerecht wel echt zo lekker is. En of het opgeblazen gevoel dat je erna krijgt het wel waard is. “Je zult zien dat je het dessert in veel gevallen kunt laten staan.”

Bewegen tijdens de feestdagen

Het is verleidelijk om tijdens de feestdagen lekker helemaal niets te doen. Maar Stephenson raadt dit sterk af, als je op de kilo’s wilt letten tenminste. “Door het nuttigen van zo veel eten en drinken is men vaak geneigd om ook maar helemaal te stoppen met bewegen. Dit zorgt ervoor dat je je nog slechter voelt. Dus ook al kom je niet meer toe aan je dagelijkse routine, blijf wel moeite doen om zo veel mogelijk te bewegen.” Sporten heeft verschillende voordelen; zo heeft het een positief effect op je spijsvertering en kan het een opgeblazen gevoel verminderen. Ook zorgt bewegen ervoor dat je meer energie krijgt. Al is het maar een blokje om met de familie, alle kleine beetjes beweging helpen.

Lees ook: Zo groot is de kans op een witte kerst dit jaar

Thee drinken tijdens kerst

Drink jij graag een kop chocolademelk of koffie? Drink tijdens de feestdagen veel thee, tipt Stephenson. “Ik maak brandnetelthee en drink dit dan de hele dag door. Deze thee activeert de lever, waardoor het lichaam giftige stoffen kan verwerken.” Daarmee doelt ze bijvoorbeeld op de wijn, bier of andere alcoholische dranken die rijkelijk vloeien met de feestdagen. “Koudgeperste gember en citroen in je thee zijn ook fantastisch om je immuunsysteem te boosten en giftige stoffen uit je lichaam te spoelen.” Verwen jezelf dus regelmatig met een heerlijke pot thee ter voorbereiding op het volgende diner.

Vitaminen

Zorg er ook voor dat je voldoende vitaminen binnenkrijgt tijdens de feestdagen. Blijf voldoende groente en fruit eten, maar mocht dit niet helemaal lukken, dan kun je ook (voor deze ene keer) een vitaminesupplement nemen. Doe dit met mate. Want van sommige vitaminen kan je lichaam te veel binnenkrijgen, en dat kan schadelijk zijn.

Op tijd naar bed

De feestdagen zijn vaak dagen waarop het nog wel eens laat kan worden. Het is belangrijk om áltijd voldoende slaap krijgen, dus ook tijdens de kerstdagen. “Slaapgebrek kan ervoor zorgen dat je aankomt. Het maakt niet uit wat je plannen zijn, je moet altijd voldoende slaap inplannen,” aldus Stephenson.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? 
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Byrdie
Beeld | iStock

Ook interessant