Gezondheid

Op deze temperatuur kun je water het beste drinken

drinken-water-temperatuur.jpg

Het voorjaar is in zicht en de temperaturen beginnen langzaam weer te stijgen. En hoe warmer het wordt, hoe belangrijk het is om veel te blijven drinken. Sleep jij je waterfles ook de hele dag overal mee naar toe? Let er dan op dat je je flesje niet met al te koud water bijvult. Het drinken van water op een te lage temperatuur, heeft namelijk een negatieve invloed op je lichaam.

Het is algemeen bekend dat je gedurende de dag voldoende moet blijven drinken. Vocht helpt namelijk bij het opnemen van voedingsstoffen in de darmen, het transport van stoffen door het lichaam en het regelen van de lichaamstemperatuur. Hoeveel je per dag precies moet drinken, hangt af van verschillende factoren zoals leeftijd, temperatuur en inspanning. Een goede manier om je benodigde vocht binnen te krijgen, is veel water drinken. Water bevat namelijk geen calorieën en zorgt er ook nog eens voor dat je lichaam goed functioneert. Maar wist je de dat de temperatuur van het water ook een negatieve invloed kan hebben op je lijf?

Sneller warm

Ook als je het in de zomermaanden of tijdens het sporten warm hebt, kun je ijskoud water beter vermijden. Een koude drank zorgt er namelijk voor dat je lichaamstemperatuur tijdelijk daalt, waardoor je hersenen signalen gaan afgeven die je lichaamstemperatuur weer moeten laten stijgen, waardoor je het alleen maar warmer krijgt.

Invloed van koud water op je organen

Daarnaast is ook je maag niet dol op ijskoud water. Koud water zorgt ervoor dat het vet dat eten bevat, sneller hard wordt, waardoor het automatisch ook je spijsvertering vertraagt. Ook voor je luchtwegen is het beter om water niet al te koud te drinken. Koud water kan er namelijk voor zorgen dat slijmvlies sneller ontstoken raakt. Bovendien zou het het risico op luchtweginfecties en verschillende soorten keelproblemen kunnen verhogen. Het drinken van koud water zorgt er bovendien voor dat je bloedvaten samentrekken. Bij warm water, zetten je bloedvaten echter uit waardoor gifstoffen makkelijker en sneller te verwijderen zijn.

De ideale temperatuur

Water tussen de tien en vijftien graden Celsius wordt het meest aangeraden, omdat water met deze temperatuur sneller de maag verlaat en hierdoor ook sneller door het lichaam wordt opgenomen. Voor de pietjes precies met een thermometer in hun handtas: water verplaatst zich het best door het lichaam bij een temperatuur van zo’n vijf graden Celsius.

Bron| Het Voedingscentrum,  Gezonderleven
Beeld| iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant