Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Déze 4 tekorten komen vaak voor bij vrouwen (en zo voorkom je ze)

tekorten-margriet.jpg

Als je je vaak duizelig voelt, minder energie hebt of regelmatig last hebt van hoofdpijn, kan dit duiden op een tekort aan bepaalde voedingsstoffen. Het is goed om je bewust te zijn van de tekorten die regelmatig bij vrouwen voorkomen, zodat je ze sneller bij jezelf herkent.

Deze vier tekorten komen vaak voor bij vrouwen en dit is hoe je ze voorkomt:

1. IJzer

In Nederland wordt vrouwen geadviseerd om per dag 16 milligram ijzer binnen te krijgen. Hier bestaan twee soorten van: heemijzer en non-heemijzer. De eerste komt voor in vlees en de tweede in granen, noten, eieren en een aantal groenten. Ook word het aan sommige voedingsmiddelen zoals ontbijtgranen toegevoegd. IJzer is nodig om je vaat-en immuunsysteem goed te laten functioneren. Zo wordt het gebruikt om hemoglobine te produceren. Dit eiwit zit in rode bloedcellen en transporteert zuurstof door je lichaam. Ook schakelt het enzymen in die voedsel dat je eet omzet in energie.

Lager ijzerniveau door vegetarisch of veganistisch eten, menstruatie en zwangerschap

Voor de meeste mensen is een gevarieerd dieet voldoende om genoeg ijzer binnen te krijgen. Alleen is het wel zo dat non-heemijzer lastiger opgenomen wordt dan heemijzer. Vegetariërs en veganisten lopen daarom een hoger risico op een lager ijzerniveau. Daarbij kunnen je ijzerniveaus ook aangetast worden door factoren buiten je dieet, bijvoorbeeld door een zware menstruatie. Als je een plantaardig dieet volgt, zware menstruaties hebt of zwanger bent, probeer dan zo veel mogelijk ijzerrijk voedsel te eten. Het liefst die ook vitamine C bevatten, deze zorgt er namelijk voor dat ijzer beter opgenomen wordt.

Symptomen

Gelukkig hoeven lage ijzerniveaus niet meteen te betekenen dat je een tekórt aan ijzer hebt. Wanneer je ijzerniveau voor langere tijd laag is, kan dit wel leiden tot een tekort. Uiteindelijk kan dit zelfs tot bloedarmoede leiden. Symptomen van een ijzertekort zijn vermoeidheid, kortademigheid, hartkloppingen, haaruitval en het rusteloze benen-syndroom.

Supplementen

Wanneer je denkt lage ijzerwaarden te hebben, overleg dan altijd met je huisarts voordat je supplementen begint te slikken. Je huisarts kan je ijzerniveaus ook controleren met een bloedtest. Bij een tekort kan een ijzersupplement worden voorgeschreven. Overtollig ijzer wordt opgeslagen in organen. Dit kan het risico tot leverziekte verhogen.

2. Calcium

Calcium speelt een grote rol in botversterking en spier-, hart- en enzymfuncties. Het is dus belangrijk hier voldoende van binnen te krijgen. Toch krijgt driekwart van de vrouwen hier niet genoeg van binnen. Om calcium goed op te nemen, is vitamine D nodig. Zorg er bij een calciumtekort dus voor dat je ook voldoende vitamine D binnenkrijgt.

3. Magnesium

Het mineraal magnesium is betrokken bij het absorberen van energie uit voedsel en helpt ons lichaam bij groei en herstel. Wanneer je te weinig magnesium binnenkrijgt, kun je last krijgen van misselijkheid, vermoeidheid, spierspasmes en verlies van eetlust. Ook vitamine D kan niet goed worden opgenomen wanneer je niet voldoende magnesium binnenkrijgt. Voedingsmiddelen met een hoog magnesiumgehalte zijn noten en zaden, groene groenten, vlees en dierlijke producten.

4. Vitamine B12

De beste bron van vitamine B12 zijn dierlijke producten. Het is een belangrijke vitamine voor de vorming van rode bloedcellen, die ons helpen bij de productie van energie. Ook verdedigt het onze zenuwcellen en mentale vaardigheden. Wanneer je een plantaardig dieet volgt, wordt er vaak aangeraden hier een vitamine B12-supplement bij te slikken. Ook wordt B12 aan veel vleesvervangers toegevoegd.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Women’s health
Beeld | Getty Images

Ook interessant